هنرمندان و شبکه های اجتماعی   

شبکه های اجتماعی، امروزه به بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. مشاغل و حرفه‌های مختلف از امکانات و قابلیت‌هایی که این رسانه‌های جدید در اختیارشان قرار می‌دهند به خوبی در جهت پیشبرد منافع کسب و کار خود استفاده می‌کنند. در این میان اهالی هنر با آگاهی از کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان می‌توانند در رشته های هنری مختلف حضور پررنگی در این فضا داشته و مخاطبان خود را یافته، هنر و آثارشان را برای آن‌ها به نمایش بگذارند. 

هنرمندان در شبکه ‌های اجتماعی مختلفی با رویکردهای متنوع، فعال هستند. البته ممکن است کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان متفاوت باشد و هریک از هنرمندان رشته هنری خاص در بعضی از شبکه های اجتماعی حضوری پر رنگ‌تر داشته باشند. مثلاً نویسنده‌ها ممکن است در توییتر و فیسبوک فعال تر بوده یا عکاسان، نقاشان و فیلم‌سازان بیشتر در اینستاگرام باشند. لینکدین که شبکه تخصصی کسب و کار است هنوز در میان هنرمندان چندان رواج نیافته ولی در ساختن پرسونال برند هنرمند می‌تواند بسیار مفید باشد.  البته نباید فراموش کرد که فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی به این سادگی‌ها نبوده و نیاز به برنامه‌ریزی و استراتژی دارد.

هنرمندان در شبکه های اجتماعی

هنرمندان به خوبی و با کاربرد مناسب امکانات و قابلیت‌‌های شبکه های اجتماعی می‌توانند آثار هنری و خلاقیت خود را برای مخاطبانی در سراسر دنیا به نمایش بگذارند. حضور هنرمندان در فضای آنلاین که بخشی از آن در قالب شبکه های اجتماعی رخ می‌دهد، می‌تواند مزایای زیادی برای آن ها داشته باشد. استخدام شدن، گرفتن سفارش برای کار هنری یا مشارکت در پروژه‌ای خلاق یا ساختن برند و مشهور شدن از جمله مزایای حضور هنرمندان در شبکه های اجتماعی است. 

شبکه های اجتماعی مختلف، محوریت متفاوتی داشته و هر کدام مخاطبانی با ویژگی های تقریباً متمایزی را در فضای خاص خود جذب می‌کنند. مثلاً توییتر بیشتر شبکه اجتماعی متن محور و اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویر محور است. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این قابلیت سبب می‌شود تا نویسندگان بیشتر در توییتر و هنرمندان تجسمی به میزان بیشتری در اینستاگرام فعال باشند. البته این یک اصل نیست و می تواند استثناء‌هایی هم داشته باشد.

چرا هنرمند باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد

هنرمندان در دنیای مدرن، همواره به دنبال راهی برای گسترش و نفوذ هنر خود و افزایش میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان هستند. در این راستا و برای دستیابی به این هدف، شبکه های اجتماعی ابزارهایی مفید برای آن‌ها به شمار می‌آیند. پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و … مخاطبان و کاربران متنوع و زیادی در سراسر دنیا داشته که با سلایق و علایق متفاوت، برای دنبال کردن علاقه‌مندی‌های خود در این فضاها بسیار مشتاق‌اند. شاید بتوان شبکه های اجتماعی را دنیایی از فرصت‌ها برای هنرمندان نامید ولی نحوه بهره‌گیری صحیح از این فرصت‌ها نیز مهم است.

هنرمندان مختلف با استفاده از شبکه های اجتماعی ضمن به اشتراک گذاشتن آثار خود، می‌توانند با هنرمندانی در رشته‌های متفاوت در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند. البته کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان همانند تیغی دولبه است که علاوه بر مزایایی که برایشان به همراه دارد، ممکن است تمرکز آن‌ها بر آفرینشگری هنری را کم کرده، سبب ناامیدی و تلف کردن وقت‌شان شود.

کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مطلب از وبلاگ پروانه به بررسی این موارد در کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان می‌پردازیم.

کاربرد هنر در شبکه های اجتماعی
مزایای حضور در شبکه های اجتماعی برای هنرمندان

۱- بازاریابی برای آثار هنری

شبکه های اجتماعی، هنرمندان در سطوح مختلف و با هر سطح مهارتی را قادر به بازاریابی (Marketing) برای هنرشان در این فضاها می کنند. به این ترتیب، هنرمندان می توانند با استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک و اینستاگرام، فرآیند خلاقیت یا آفرینشگری هنری خود را با مخاطبانشان به اشتراک گذاشته، با سایر هنرمندان ارتباط برقرار کرده و طرفداران خود را که از آثار این هنرمندان لذت می برند، بیابند.

هر هنرمندی برای پیشرفت و ارتقاء حرفه خود، به دنبال استفاده از فرصت های مختلف است. امکانات و راهکارهای رایگان و آسان شبکه های اجتماعی، از جمله این فرصت ها هستند. 

۲-افزایش مخاطبان خود

هنر نیاز به مخاطب دارد. البته بر اساس فلسفه پیکاسو ممکن است تعداد این مخاطبان چندان تعیین کننده نباشد. مهم میزان علاقه آن‌ها به هنرمند است. هر هنرمند، صرف نظر از آنچه که در حال خلق آن است، می‌خواهد تا اثر خود را برای بیان مفهومی خاص، در معرض دید مخاطبانش قرار دهد. قرار است تا این اثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و پیام هنرمند را به آن ها منتقل کند. شبکه های اجتماعی، به عنوان ابزاری ارتباطی، این امکان را برای هنرمند فراهم می کنند تا مخاطب خاص خود را یافته و با او ارتباط برقرار کند. البته برخلاف بسیاری از ابزارهای ارتباطی، ارتباط در این فضا دوسویه بوده و این ویژگی تعاملی از خصوصیات بارز شبکه های اجتماعی است.

نکته مهم در کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان، یافتن مخاطب مناسب است. مثلاً اگر هنرمندی تابلویی با موضوع فضای شهری را در معرض دید فردی علاقه مند به موضوعات مرتبط با طبیعت قرار دهد، به احتمال زیاد این تابلو، هر چه قدر هم که در نوع خود جذاب باشد، برای این مخاطب خاص فاقد جذابیت است. احتمالاً او تمایلی برای خرید اثر این هنرمند از خود نشان نخواهد داد. 

هنرمند، صرفاً زمانی که با بازار هدف مناسب خود ارتباط برقرار کند می تواند بیشترین میزان اثرگذاری را بر روی فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی داشته باشد. فعالیت هنرمندان در شبکه های اجتماعی فرصت بی نظیری برای آن ها است. با استفاده از این شبکه ها و سایر امکانات آنلاین هنرمندان می توانند به مخاطبان در هر نقطه از ایران و جهان دسترسی داشته باشند. افراد فارغ از محل سکونت خود در جای جای دنیا، علایق متفاوتی دارند. شبکه های اجتماعی، فرصتی را فراهم کرده اند تا افراد بر اساس علاقه مندی های مشترک خود در گروه هایی دسته بندی شده قرار گرفته و با افرادی با علایق مشترک در هر جای دیگر دنیا ارتباط برقرار کنند. هنرمندان به خوبی می توانند از این فرصت استفاده کرده و مخاطبانی که به سبک و نوع خاص آفرینشگری هنری آن‌ها علاقه دارند را بیابند.

۳- دنبال کردن هنرمندان دیگر و الهام گرفتن از آن ها

هنرمندان در شبکه های اجتماعی می‌توانند با همکاران خود در نقاط مختلف دنیا آشنا شده و با آن ها تعامل برقرار کنند. این شبکه ارتباطی و قابلیت شبکه سازی در فضای شبکه های اجتماعی برای هنرمندان بسیار باارزش است. در این فضا می‌توان با افرادی با نگرش و جهان بینی مشابه ارتباط برقرار کرده و با آن ها هم فکری کرد. افرادی را یافت که دغدغه‌ها و علایق یکسانی داشته و برای هدف مشترکی در هنر تلاش می کنند. این به اشتراک گذاشتن تجربه ‌ها و تعاملات بین هنرمندان می‌تواند بر تأثیرگذاری هنر بیافزاید.

از طرف دیگر، دیدن آثار هنرمندان دیگر و تفسیر آن‌ها می‌تواند مرزهای ذهنی را گسترش داده و ایده‌های بکر و خلاقی را بیافریند.

کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان

معایب شبکه های اجتماعی برای هنرمندان

۱-حضور داشتن در شبکه های اجتماعی به منزله فروش نیست

با پست کردن عکس آثار هنری در فضای شبکه های اجتماعی فرآیند فروش آن‌ها به صورت خودکار تسهیل نمی‌شود. در بیشتر مواقع، تعداد قابل توجهی از فالورهای یک هنرمند در شبکه های اجتماعی ممکن است هیچ‌گاه خریدار آثار او نباشند. عمده‌ترین هدف و کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان، پیدا کردن افرادی با علایق مشترک و برقراری ارتباط با مخاطبان است نه فروش. فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی اصلاً کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد. باید توجه داشت که فضای اکثر شبکه های اجتماعی برای فروش بهینه شده نیستند و برای فروش در فضای آنلاین بهتر است تا از پلتفرم های اختصاصی فروش و نمایش آثار هنری مانند پروانه استفاده کرد.

۲-مدیریت حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی زمان بر است

بسیاری از هنرمندان، به خصوص در ابتدای مسیر فعالیت حرفه‌ای خود، زمان زیادی را برای مدیریت حساب‌های کاربری در پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی سپری می کنند. در حالی که به عنوان هنرمند، باید بخش اعظمی از زمان خود را برای آفرینشگری هنری، تقویت مهارت های هنری و خلق آثاری فکر شده در فضایی توأم با تمرکز، اختصاص دهند. البته این به معنای نادیده گرفتن کلی شبکه های اجتماعی نیست.

می‌توان مدت زمان حضور در شبکه های اجتماعی را مدیریت کرد تا از اتلاف وقت و سپری شدن زمان با ارزشی که باید در استودیو و برای آفرینش اثر هنری سپری شود، جلوگیری کرد. به این ترتیب، بر اساس فلسفه پیکاسو، کارهای غیرضروری حذف شده و می‌توان مطمئن شد که کارهای ضروری و مهمی مانند آفرینشگری هنری که هدف اصلی هستند در زمان مخصوص به خود انجام شده و کار ناتمامی باقی نمانده است. به عنوان هنرمند لازم است توجه کنید که کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان باید بر هنرآفرینی تمرکز داشته باشد تا بر ترویج آن در شبکه های اجتماعی. شرکت‌ها یا افراد مستقلی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند که می‌توان از خدمات آن‌ها برای فعالیت‌های خود استفاده کرد. 

شبکه های اجتماعی در هنر

۳-شبکه های اجتماعی ممکن است استرس زا باشد

افراد اغلب در شبکه های اجتماعی موفقیت‌ها و لحظه‌های شادی خود را به نمایش می‌گذارند. تصویری از خود به دیگران نمایش می‌دهند که ممکن است در بسیاری از مواقع با واقعیت و زندگی واقعی آن‌ها، فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد. همین تصویرهای غیر واقعی ممکن است آثار مخربی بر دیگران بگذارد و آن‌ها را ناامید کرده یا تحت فشار قرار دهد. به اشتراک گذاشتن قسمت‌های زیبای زندگی کار آسانی است، در حالی که تلاش‌ها، شکست‌ها و ناامیدی‌ها اغلب در این فضا نمایش داده نمی‌شوند. موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید، تلاش بی‌وقفه، تمرین و حتی شکست لازمه آن است.

اگر شبکه های اجتماعی قرار بود تا در مسیر صحیح استفاده شوند، می‌توانستند به خوبی تلاش‌های شبانه‌روزی، شکست‌ها، عدم تایید و در عین حال موفقیت‌های هر فردی از جمله هنرمندان را به خوبی به تصویر بکشند. در واقع داستان زندگی آن‌ها را به طور کامل بیان کنند ولی افسوس که این داستان در شبکه های مجازی به طور کامل بیان نمی‌شود. هر فرد فقط قسمت‌های زیبای زندگی خود را در این فضاها منتشر می‌کند.

این تیکه‌های زیبا از زندگی افراد و موفقیت‌های آن‌ها ممکن است برای هنرمندان دیگر استرس ایجاد کرده و سبب ناامیدی آن‌ها و حتی تغییر مسیر هنری‌شان شود. مقایسه کردن، انگیزه افراد را از بین می‌برد و این تأثیر مخرب بر روی هنرمندان ممکن است بسیار بیشتر باشد و می‌تواند برای همیشه مسیر زندگی‌شان را تغییر دهد. 

کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان می‌تواند مفید باشد ولی تضمین کننده موفقیت آن‌ها نیست. بهتر است که به عنوان هنرمند از این شبکه های اجتماعی برای ارتقاء مهارت‌های خود، آشنا شدن با هنرمندان دیگر، یافتن ایده و بهره‌مندی از تجربه سایرین استفاده کرد.

از نظر شما، کاربرد شبکه های اجتماعی برای هنرمندان چیست؟ شما چگونه از قابلیت های آن ها برای پیشبرد مسیر حرفه ای خود استفاده می کنید. دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.