داستان زندگی‌ آراتا ایسوزاکی

آراتا ایسوزاکی (Arata Isozaki) ، برنده جایزه نوبل معماری پریتزکر سال ۲۰۱۹، در حال حاضر تاثیرگذارترین معمار ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم شناخته شده است و هیات داوران جایزه پریتزکر او را به عنوان «یک معمار تطبیق‌پذیر، تاثیرگذار و بین‌المللی» توصیف نمودند.

ایسوزاکی، معمار برجسته‌ی ژاپنی متولد ۱۹۳۱ در خانواده‌ای ثروتمند پا به جهان گشود. او در سال ۱۹۵۴ در رشته‌ی معماری از دانشکده‌ی مهندسی دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شد و کار حرفه‌ای را سال ۱۹۸۷ زیر نظر معمار شاخص ژاپنی، کنزو تانگه آغاز کرد. وقتی ۱۴ ساله بود، هیروشیما و ناکازاکی مورد حمله‌ی اتمی قرار گرفتند.
آراتا ایسوزاکی در این باره می‌گوید: « زمانی که به اندازه‌ی کافی بزرگ شده بودم که جهان پیرامونم را درک کنم، شهرهای اطرافم به طور کلی سوخته و نابود شده بودند. هیروشیما بمباران شده بود و تقریبا یک خرابه‌ی کامل بود؛ هیچ معماری، ساختمان یا حتی دیگر شهری وجود نداشت.
تنها تعدادی سرپناه موقت و فضای انبار در شهر باقی مانده بود. بنابراین اولین تجربه‌ی من از معماری، تهی بودن شهر از آن بود و تجربه‌ی اینکه مردم چگونه شهر و خانه‌های خود را دوباره بنا می‌کنند.»

آراتا ایسوزاکی، برنده جایزه نوبل

آراتا ایسوزاکی پایه گذار معماری معاصر ژاپن

ایسوزاکی به عنوان تاثیرگذارترین معمار ژاپنی پس از جنگ جهانی، توانست توازنی مناسب بین فرهنگ غرب و شرق ایجاد کند و به عنوان یکی از رهبران جریان معماری بین‌المللی در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی مطرح شود. او معتقد است که هر گونه طرح و ایده باید آن چیزی باشد که تو از سرچشمه‌ی وجودی خویش از محیط دریافت می‌کنی و این چیزی نیست که از پیش تعیین شده باشد.
پس با توجه به این اصل سبک معنایی ندارد. او شاید از ایده‌های پست مدرن در آثارش بهره برده باشد ولی در این راستا همیشه ذهنیت خاص خودش را خلق می‌کند. معمار، معلم و تئوریسین ژاپنی، کمک کرد تا تأثیرات تفکرات و معماری‌های ژاپنی به تعدادی از معتبرترین ساختمان‌های قرن بیستم راه یابد و به کار و طراحی در بالاترین سطح کیفی ادامه داد.

در سال‌های آغازین طراحی‌های معماری، ایسوزاکی در فرم مشخصی از مدرنیسم طراح‌هایی حود را انجام می‌داد ولی در ادامه، او افکار و تئوری‌های خودش بر معماری را در درون سبکی پیچیده گنجاند که شکل و فضای خالص را به همان اندازه به کار می‌گرفت که از ایده‌های پست مدرن در آثارش بهره می‌برد.

طراحی‌های ایسوزاکی با سازگاری بالا و به شکلی اجتماعی، مرتبط با بافت اطراف بود و آثارش همواره از جهت حساسیت بالا، نسبت به بافت مورد تحسین قرار می‌گرفت و این در حالی بود که همواره موقعیت‌‌ها ومکان‌های خاص خودش را هم خلق می‌کرد.
خوب است بدانید که ابتدای فعالیت او بعد از جنگ جهانی با دوران بازسازی ژاپن شروع شد. ساختمان «Oita Prefectural Library» که بعدها به «Oita Art Plaza» تغییر نام داد، یکی از اولین پروژه‌های او در شهر زادگاهش بود که در راستای ایده‌ی معمار با عنوان «معماری رو به رشد»، طراحی و ساخته شد. جذابیت این طراحی به این دلیل است که از بدن انسان الهام گرفته شده است.

آراتا ایسوزاکی پایه گذار معماری ژاپن

اولین طراحی آراتا ایسوزاکی، موزه هنر مدرن گانما ژاپن

این موزه، اولین موزه‌ای بود که ایسوزاکی در  ژاپن طراحی کرد که فرمی شبیه به شکل مکعب دارد و جالب است بدانید که بعدها هر قسمتی که به موزه اضافه شد در راستای الگویی هندسی شکل گرفته است.
در این پروژه مكعب خالص ايسوزاكي ساختمانی با وزن کم را ایجاد می‌کند که شکل معمارانه‌ای به خود می گیرد. در طرحی موزه هنر مدرن گانما هماهنگی عناصر موجود، مانع از هرگونه تاثیر عوامل و عناصر فرعی و جانبی بر روی فرم این مکعب می‌شود و پانل‌های آلومینیومی مربع شکل، نمای عناصر سازه‌ای را می‌پوشانند؛ که نهایتا ساختمان از لحاظ بصری سبک به نظر می‌رسد.
مانند یک فریم که عکس درونش را کادربندی می‌کند، این چهارچوب مکعبی شکل موزه، فضای درونش را از چشم انداز خارجی‌ آن تفکیک کرده و بازدیدکنندگان را به گونه‌ای خاص فقط به تماشای آثار هنری دعوت می‌کند.

ایسوزاکی، موزه هنر مدرن گانما ژاپن

ساختمان Palau Sant Jordi، اسپانیا سال ۱۹۹۲ میلادی، آراتا ایسوزاکی

یکی از پروژه‌های بسیار موفق و پرآوازه‌ی ایسوزاکی، طراحی ساختمان Palau Sant Jordi در شهر بارسلونا کشور اسپانیاست؛ پروژه‌ای به عنوان یک مرکز ورزشی که برای انجام بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۹۲ میلادی طراحی و اجرا شد!
این پروژه ی ورزشی بزرگ، به گنجایش ۱۷ هزار نفر، با استفاده از یک سقف گنبدی شکل پوشیده شده و در اجزای آن نیز از مصالح بومی همچون آجر و کاشی ساخته شده از آلیاژ روی استفاده گردیده است.

طراحی ساختمان مجمع ملی قطر توسط آراتا ایسوزاکی

این ساختمان یکی از پیچیده‌ترین و ماهرانه‌ترین کنوانسیون‌ها و مراکز نمایشگاهی است که با الهام از درخت صدر  طرحی نمادین ساخته شده است.
ساختمان مجمع ملی قطر که توسط معمار ژاپنی آراتا ایسوزاکی طراحی شده، نمایی جذاب و دیدنی شبیه به دو درخت در هم تنیده دارد که در تاج به هم متصل شده و سایبان بیرونی سازه را حفظ می‌کنند. در صحرا، درخت همچون فانوس علم و آسایش است که شاعران و دانشمندان در زیر شاخه‌های آن جمع شده و پناهگاهی جهت به اشتراک گذاشتن دانش و علوم خود با دیگران دارند.
این مرکز با تمرکز بر پایداری شکل گرفت و موفق به دریافت گواهینامه استاندارد طلایی از مدیریت شورای ساختمان سازی سبز آمریکا در طراحی انرژی و محیط زیست شد. بخشی از این بنیاد، شامل یک سالن کنفرانس با چهار هزار صندلی به سبک سالن های تئاتر، یک سالن نمایش با دو هزار و سیصد صندلی، سه اتاق سخنرانی، مجموعه ای از ۵۲ اتاق اجتماعات قابل مبلمان جهت هر گونه رویداد و همایش است.
مجمع ملی قطر همچنین با بیش از چهل هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در نه سالن با گنجایش ده هزار صندلی، مناسب جهت برگزاری فستیوال‌ها و میهمانی‌هاست. این معماری درخشان همراه با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا توسط آرتا ایسوزاکی ساخته شده است.

مجمع ملی قطر آراتا ایسوزاکی

موزه هنرهای معاصر لس آنجلس ایسوزاکی

اولین تجربه بین‌المللی ایسوزاکی هم پروژه‌ی «MoLA» یا  «The Museum of Contemporary Art» است که واقع در ایالت لس‌آنجلس آمریکاست و از ترکیب طاق‌های گهواره‌ای و هرم تشکیل شده است. بازدید از گالری‌ها در این موزه، طوری طراحی شدند که برای دیدن گالری بعدی شما را یک طبقه به پایین هدایت می‌کند.
بنابراین می‌توان گفت آراتا ایسوزاکی آثار و پروژه‌های متعددی را در ژاپن و در سطح بین‌المللی در کشورهای دیگر در طول حدود ۶ دهه فعالیت حرفه‌‎ای خود طراحی کرده و بیشتر از صد پروژه را در کشورهای مختلفی از آسیا و اروپا تا آمریکا و استرالیا به انجام رسانده است. او همچنین موفق به کسب جوایز متعددی در طول فعالیت‌های طراحی و معماری خود شده است که می‌توان به دریافت جایزه‌ی معماری پریتزکر در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که از برترین جوایز معماری دنیاست و همواره با عنوان جایزه نوبل معماری از آن یاد می‌کنند.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.