برخی مفاهیم مربوط به تجارت آثار هنری

برای موفقیت در دنیای پر رقابت بازار فروش آثار هنری تنها تمرکز بر خلق اثر هنری کافی نیست، بلکه باید پیرامون استراتژی‌های بازاریابی تحقیق و راه‌های مختلف آن را شناسایی و اجرا کنید. بنابراین در این مقاله از وبلاگ پروانه تلاش داریم تا به بررسی برخی از اصطلاحات مربوط به تجارت آثار هنری بپردازیم.

بازاریابی و تجارت آثار هنری

همان طور که در مقاله فروش آثار هنری اشاره شد داشتن یک سبک واحد و مشخص برای آثارتان یکی از استراتژی‌هایی است که می‌تواند موفقیت شما در حوزه خرید و فروش آثار هنری تضمین کند.
برای رسیدن به این سبک ابتدا باید مشخص کنید که چه روش کاری انتخاب خواهید کرد تا بتوانید روی آن تمرکز کرده و آن را گسترش دهید و به شیوه‌ای واحد برسید.
یکی از روش‌های پیدا کردن سبک مشخص برای هنرتان، بررسی بازار فروش آثار هنری است. این کار به شما کمک خواهد کرد تا نیازهای بازار هنر را شناسایی کنید و در همان راه قدم بردارید. دراقع تمرکز بر روی یک روش معین باعث صرفه جویی در زمان و انرژی شما خواهد شد، چراکه به جای امتحان کردن همه روش‌های هنری و آزمون وخطای آن در جهت جلب مشتری تنها به فعالیت در یک حوزه می‌پردازید و برای بالا بردن کیفیت آن تلاش خواهید کرد.
رابطه با گالری‌ها کمک می‌کند تا طبق برنامه‌ای مشخص و هدفمند پیش بروید. شما به عنوان یک هنرمند معمولاً زمان زیادی برای تحلیل حرفه‌ای بازار ندارید بنابراین این وظیفه را گالری‌دارها به عهده گرفتند زیرا بخاطر ارتباطی که با حراجی‌های مزایده آثار هنری دارند و سلیقه خریداران را می‌شناسند می‌توانند اطلاعات کافی و مفیدی درباره نیاز بازار هنر ارائه دهند.

باید در نظر داشته باشید که بازاریابی آثار هنری یک مفهوم بسیار کلی است و فروش تنها بخش کوچکی از آن به حساب می‌آید.

تجارت هنرتفاوت بین مفهوم بازاریابی و تجارت آثار هنری

بسیاری از هنرمندان تفاوت بین این دو واژه را نمی‌دانند و آنها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اغلب منظور آنها از مفهوم بازاریابی، خرید و فروش آثار هنری است. اما در واقع این دو مفهوم با یکدیگر فرق دارند و آگاهی از این تفاوت نقش مهمی در تضمین موفقیت فروش آثار هنری هنرمندان خواهد داشت.
بازاریابی یعنی شما به عنوان یک هنرمند بتوانید نیازهای موجود در بازار را شناسایی کنید. برای این کار قبل از هرچیز باید سراغ خریداران بروید و با سلیقه آنها آشنا شوید. در واقع شما مانند کارشناس آثار هنری با تحقیق و بررسی پیرامون این موضوع می‌توانید سبک‌های پرطرفدار هنری را ابشناسید و روش کار خود را با آنها و با توجه به نیازها و خواست‌های مشتریان هماهنگ کنید.

اما فروش مفهومی ساده است که به ارائه کالا در ازای گرفتن پول اشاره دارد. بنابراین فروش تنها بخش جزئی از یک کل یعنی بازاریابی است. بازاریابی بر نیازهای مخاطبات تمرکز دارد و در جهت رضایت آنها گام برمی دارد.از این رو بازاریابی فرایندی است که قبل از خلق اثر هنری شروع می‌شود درصورتی که فروش دقیقا مرحله بعد از اتمام آفرینشگری است.

در بازاریابی شما ابتدا مشتریان آثار خود را انتخاب و سپس با سبکی که متناسب با سلیقه آنهاست شروع به خلق کردن می‌کنید ولی در فروش شما بر راه‌هایی تمرکز می‌کنید که بتوانید کارتان را عرضه و مشتریان مورد نظر را قانع و راضی به خرید کنید. با این توصیفات می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابی بر روی افزایش سود تمرکز دارد و آثاری را تولید می‌کند که در دنیای رقابت بتواند برنده باشد و بیشتر فروخته شود.

بنابراین هردو مفهوم فروش و بازاریابی آثار هنری به نوعی مکمل یکدیگر هستند و در شرایطی که از هر دو روش برای ورود به بازار هنر کمک گرفته شود موفقیت هنرمند را تضمین خواهد کرد.

فروش آثار هنری

بازار هدف آثار هنری چیست؟

منظور از بازار هدف در تجارت آثار هنری، آن دسته از افرادی هستند که شما در فرایند بازاریابی به عنوان خریدار آنها را شناسایی می‌کنید تا براساس نیازشان آثار هنری خلق کنید. درواقع شما باید از همان ابتدا مشخص کنید که برای کدام نیاز جامعه اثر هنری تولید می‌کنید. به این بخش از جامعه و گروه خریداران بازار هدف می‌گویند.

جاویژه بازار (به انگلیسی : Niche market)

هر نوع کسب و کاری حتی از نوع تجارت آثار هنری تنها بخشی از سلیقه جامعه را می‌تواند پاسخ دهد. جاویژه بخش جزئی و کوچکی از بازار بزرگ‌تر است که تنها بر نیاز مشخص یک بازار هدف تمرکز می‌کند. به عبارت دیگر بازاریابی جاویژه اغلب مربوط به فعالیت‌های تجاری می‌شود که در بخش‌های کوچک بازار است و معمولا از رقابت بزرگتر و اصلی‌تر بازار دور می‌ماند. اما همین بخش کوچک بهترین نقطه برای شروع به کار و ورود به بازار هنر است. هنرمندانی که از همان ابتدا به دنبال بازار هدف بزرگ هستند و به امید سودآوری کلان و راضی کردن گروه خاصی از گالری‌دارها و حراج‌گذران مشخص تلاش می‌کنند، اغلب با شکست روبرو می‌شوند و همین فرصت‌های جزئی را هم از دست می‌دهند. بنابراین بهترین راه شروع فروش آثار هنری تمرکز بر همین جاویژه بازار و در مراحل بعد ورود به دنیای رقابت پس از کسب تجربه در این حوزه است.

مثلا نقاشانی وجود دارند که از فعالیت در زمینه نقاشی دیواری‌های دکوراتیو و ساده برای ورود به بازار فروش آثار هنری شروع کردند اما در ادامه و بتدریج خود را به عنوان یک هنرمند نقاش به دنیای هنر معرفی کردند.

تجارت آثار هنری

اصل پارتو: Pareto principle

این اصل همان قانون ۸۰-۲۰ است. بر اساس این اصل ۲۰ درصد پدیده‌ها عامل بوجود آمدن ۸۰ درصد بقیه هستند. قانون ۸۰-۲۰ یک اصل در حوزه تجارت است که می‌گوید ۸۰ درصد درآمد شما از ۲۰ درصد مشتریان بدست می‌آید. بنابراین بجای در نظر گرفتن طیف بزرگی از مخاطبان و راضی نگه داشتن همه آنها که کاری سخت و حتی غیرممکن است تنها بر همان ۲۰ درصد متمرکز شوید چرا که ۸۰ درصد درآمد شما را می‌توانند پوشش دهند و این در تجارت آثار هنری امری موفقیت آمیز به حساب می‌آید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.