چطور انسل آدامز و گروه f / 64 عکاسی خالص را پیدا کردند

انسل آدامز عكاسی آمریكایی است که غالبا از او به عنوان هنرمندی منفرد یاد می‌شود، چرا که خود به تنهایی در بیابان‌های آمریكا گام برمی‌داشت و از بکرترین مناظر آمریکا عکاسی می‌کرد. آدامز مسلما یکی از شناخته شده‌ترین و مورد احترام‌ترین چهره‌ها در عکاسی آمریکا است، اما وی از اول عکاس نبود و حرفه‌ای دیگر داشت. انسل آدامز در سال ۱۹۳۲ با عکاسانی دیگر گروهی را تحت عنوان f/64 ( گروه اف ۶۴) تشکیل دادند که با شیوه خاص خود در هنر عکاسی سال‌های بعد تاثیر گذاشتند.
در این مطلب از وبلاگ پروانه می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره‌ی شکل گیری گروه اف ۶۴ و سبک عکاسی آن‌ها، با شما به اشتراک بگذاریم؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

انسل آدامزاثر ادوارد وستون، سال ۱۹۲۷

سبک منحصر به فرد انسل آدامز در عکاسی و شکل گیری گروه اف ۶۴

انسل آدامز در سال ۱۹۳۰ با استاد عکاسی یعنی پل استرند ملاقاتی سرنوشت ساز داشت ولی پیش از آن وی به عنوان پیانیست کلاسیک در سانفرانسیسکو به طور تمام وقت مشغول بود و از عکاسی فقط به عنوان یک سرگرمی لذت می‌برد. او شیفته کیفیت نگاتیو استرند بود و آن را همچون سایه‌های پر نوری می‌دانست که در آن مقدار زیادی ظرافت افزوده شده است.

آثار و عکس‌های استرند نه تنها باعث الهام بخشیدن به آدامز شد و او خود را به طور تمام وقت به عکاسی متعهد کرد، بلکه به دنبال سبک عکاسی استاد (عکاسی مستقیم و خالص) رفت. یعنی عکس‌های سیاه و سفید دستکاری نشده که مناظر و صحنه‌های زندگی روزمره را به شکل مستند به نمایش می‌گذارند.

در همان سال، آدامز همچنین با عکاسی از سانفرانسیسکو، به نام ادوارد وستون ملاقات کرد. گروهی دیگر از عکاسان شاغل با  دوستی نزدیک بین وستون و انسل آدامز، به هم پیوستند و همگی از دیدگاه مدرنیستی بهره بردند (عکاسی خالص که آدامز از استرند یاد گرفته بود).

این گروه ۱۱ نفره، شامل عکاسانی به نام‌های ایموژن کانینگام، هنری سوئیفت، ویلارد ون دایک، جان پل ادواردز، برت وستون، کنسوئلو کاناگا، آلما لاونسون، سونیا نوسکوویاک و پرستون هولدر می‌شد. این افراد نام گروه خود را اف ۶۴ گذاشتند و در نمایشگاه گروهی سال ۱۹۳۲، در موزه دی یانگ در سانفرانسیسکو، این موضوع را اعلام کردند. این عدد کمترین تنظیم دیافراگم ممکن بر روی یک دوربین است که واضح‌ترین و عمیق‌ترین پیش زمینه را ایجاد می‌کند. آن‌ها از این تنظیم در عکس‌هایشان بهره می‌گرفتند و به همین جهت این نام را برای خود انتخاب کردند.

انسل آدامزاثر ایموژن کانینگهام، سال ۱۹۲۹

این گروه به صداقت ذاتی دوربین معتقد بودند و می‌گفتند دوربین برای ضبط زندگی اصیل ساخته شده است. عکاسان گروه اف ۶۴، از موضوعات طبیعی مثل نمای نزدیک میوه‌ها و سبزیجات، اشیای روزمره، پارک و … عکس برداری می‌کردند.

آن‌ها در سال ۱۹۳۲، اعلام کردند که عکاسی خالص فاقد هرگونه تکنیک و ویرایش‌های افزایش کیفیت است و نباید با ایده یا هنرهای دیگر ترکیب شود. به نظر آن‌ها هر رشته‌ی هنری هویت مستقل خود را داشت، یعنی می‌گفتند نقاشی‌ها باید فرم نقاشی را داشته باشند، عکس‌ها باید نشان از تکنیک عکاسی داشته باشند و با دیدن مجسمه‌ها باید فرم مجسمه نمایانگر شود.

اما پس از جنگ جهانی دوم، اعتقاد مدرنیستی که گروه اف ۶۴  به ماهیت شاخص بودن عکس‌ها داشتند، جای خود را به دیدی  بسیار انعطاف پذیرتر داد. پس از سال ۱۹۳۵ این گروه منحل شد و اعضای اف ۶۴، تمرینات خود را در جهات مختلف انجام دادند. برخی در اواخر دهه ۴۰ تبدیل به عکاس مستند شدند و برخی دیگر عکاسی به سبک فتوژورنالیسم را پیگیری کردند. تاریخ فعالیت هنری این گروه شاید بسیار کم بود ولی از آن‌ها به عنوان بعضی از تاثیرگذاران رسانه قرن بیستم یاد می‌کنند.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما می‌توانید با عضویت در خبرنامه پروانه، به‌روزترین مطالب دنیای هنر را مطالعه کنید. همچنین با نصب اپلیکیشن پروانه، از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها مطلع شوید و آثار هنری مورد علاقه‌تان را خریداری کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.