حراجی های آثار هنری دنیا

حتما تا به حال قیمت‌های سرسام آور میلیون دلاری حراجی های آثار هنری، دود از سر شما هم بلند کرده است. آیا می‌دانید این حراجی‌ها برای چیست و در آنها چه می‌گذرد؟
خانه حراج یا (Auction House)، یک نوع موسسه بنگاه تجارتى براى برپایى مزایده است. این موسسه‌ها به منظور برگزاری مزایده‌هاى خاصى از جمله آثار هنری و مجموعه‌های آنتیک براى فروشندگان تاسیس می‌شوند و معمولاً به عنوان واسطه، دلال درصدى از مبلغ فروش را به عنوان دستمزد کمیسون می‌گیرند.
در بسیاری از مراکز حراج آثار هنری، بستر مناسبی برای معاملات سالم فراهم می‌کنند که موجب می‌شوند هنرمندان و خریداران در فضایی امن و مطمئن به تبادل بپردازند.
واقعیت این است که نمی‌توان حراجی‌ها را صرفا دلالان هنری دانست، چرا که برقراری ارتباط میان هنرمندان و کسانی که امکانات حفظ، نگهداری و معرفی گسترده‌تر آثار را دارند به معنی حفظ هنر در روح جامعه و اهدای آن به نسل‌های آینده است. بنابراین حراجی‌ها هدفی فراتر از ابعاد مالی این کار دارند و آن ایجاد زمینه و شرایط برای رشد و ترویج هنر است.

حراجی های آثار هنری چگونه با هنرمندان ارتباط برقرار می‌کنند؟

برگزارکنندگان حراج آثار هنری واسطی بین هنرمندان با مجموعه‌داران، خریداران و علاقمندان به آثار هنری هستند. البته ارتباط حراج‌گزاران با هنرمندان به جز هنرمندان برجسته و صاحب نام مستقیم نبوده و از طریق گالری‌ها صورت می‌گیرد. در واقع این گالری‌ها هستند که هنرمندان را شناسایی کرده و حراجی‌ها با مراجعه به گالری‌ها آثار معرفی شده از سوی آنها را در حراج به مزایده می‌گذارند.

نقش گالری‌ها در معرفی هنرمندان به حراجی ‌های آثار هنری معروف دنیا

معمولا هنرمندان بدلیل تمرکز بر خلق اثر هنری و دغدغه‌های آن، فرصت شناخت حرفه‌ای بازار و مسائل مربوط به خرید و فروش آثار هنری را ندارند، بنابراین این وظیفه را گالری‌دارها به عهده گرفتند، چرا که از یک طرف دانش کافی درباره انتخاب آثار با کیفیت، و زمان مناسب ارائه آن و همچنین مسائل مربوط به خرید و فروش آثار هنری را دارند و از طرف دیگر با حراج‌گزاران و خریداران این آثار مرتبط هستند و می‌توانند آثار ارزشمند هنرمندان را در حراجی های آثار هنری بزرگ دنیا به نمایش گذاشته و به فروش بگذارند.

مهارت های لازم برای فروش اثر در حراجی های آثار هنری دنیا

شیوه برگزاری حراج آثار هنری به این صورت است که آثار ابتدا توسط حراج‌گزاران انتخاب شده و طی جلسات متعدد، کارشناسان، ارزش اموال را ارزیابى و پس از بازاریابی، قیمت نهایی مورد توافق قرار می‌گیرد. آثار منتخب در یک نمایشگاه چند روزه به معرض نمایش عموم درآمده و از خریداران آثار هنری و مجموعه‌داران برای بازدید از آن‌ها دعوت به عمل می‌آید. پس از اتمام نمایشگاه، مراسمی با حضور متقاضیان برگزار می‌شود و طی آن مزایده حراجی های آثار هنری منتخب با مبلغى کمتر از ارزش حقیقی آنها شروع می‌شود تا توسط خریداران، مبلغ بالاترى اعلام شود. درنهایت رقابت بین خریداران آغاز گشته و آثار به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شوند. جالب است که مشاهده شده، پایینترین مبلغ شروع مزایده معمولا به بالاترین عدد آن خواهد رسید.

از حراجی ‌های بزرگ و مشهور جهان می‌توان به کریستیز، ساتبیز و بونامز اشاره کرد که با دارا بودن چندین دفتر فروش در سراسر دنیا، اقدام به برگزاری حراجی های آثار هنری به شیوه‌های گوناگون می‌کنند. زمینه کاری این حراجی‌ها حوزه‌های گوناگونی چون مجسمه، نقاشی، عکس، جواهرات، آثار تاریخی و دیگر کلکسیون‌های هنری را در بر می‌گیرد.

حراجی های تهران

خانه حراج استکهلم

گویا سوئد قدیمی‌ترین خانه حراج جهان را در بین حراجی های آثار هنری معروف دنیا دارد. خانه حارج استکهلم در سال ۱۶۷۴ م در این کشور تاسیس شد و در آن اقلام هنری و عتیقه‌جات چون مبلمان، فرش، شیشه، چینی، طلا و جواهر، نقاشی، گرافیک و بسیاری از موارد دیگر به مزایده گذاشته می‌شود.
اشیای هنری که باروک، روکوکو و گوستاویان نامیده می‌شوند، در این مرکز به فروش می‌رسند. فروشندگان آثار هنری می‌دانند که اجناس خود را در بزرگترین بازار هنر و عتیقه به فروش می‌گذارند. شهر استکهلم به علت موقعیت بندری همواره محل جابه‌جایی و ورود و خروج کالاهای گرانبها بود.
اولین مشتریان این تجارت پادشاهان سوئد و اطرافیانشان بودند که از آن آثار گرانبهایی مانند سکه‌های نقره قدیمی یا نقاشی‌های رامبراند و کتاب‌های دست‌نویس و کمیاب قدیمی و علمی دانشمندان را می‌خریدند. هم اکنون این حراجی توسط مالکان بخش خصوصی اداره می‌شود.

حراج کریستیز

کریستیز یک بنگاه تجاری آثار هنری و مشهورترین حراجی دنیا است که کار خود را در سال ۱۷۶۶ میلادی به‌طور رسمی در لندن آغاز کرد.
حراجی های آثار هنری، عتیقه‌جات و آثار تزئینی، تخصصی‌ترین کار این بنگاه تجاری است. خریداران هم می‌توانند به صورت حضوری و هم بصورت آنلاین یعنی از طریق سایت رسمی حراج کریستی اقدام به خرید آثار هنری کنند.

کریستیز دارای دفاتر اصلی در لندن و نیویورک است و تا کنون نیز با ۸۵ شعبه دیگر در ۳۳ کشور دنیا به فعالیت خود ادامه داده است. این حراجی همچنین شعبه‌ای در‌ امارات برای خرید و فروش آثار هنرمندان خاورمیانه دارد.
گفته می‌شود کریستیز سالانه چیزی حدود ۴ میلیارد دلار درآمد دارد و حدود ۴۰ درصد از فروش آثار هنری جهان در این حراجی صورت می‌گیرد. در میان آثار حاضر در این حراجی همواره آثاری از کشور ایران موجود بوده که همیشه سهم بیشتری از آثار هنری خاورمیانه را به خود اختصاص می‌دهد.

حراج ساتبیز

ساتبیز یکی از قدیمیترین و بزرگترین حراجی های آثار هنری، جواهرات و مجموعه‌ها را اداره می‌کند. این بنگاه تجاری، یک خانه حراج چند ملیتی آمریکایی است که در سال ۱۷۴۴ م در لندن تاسیس شد.
حراجی انگلیسی ساتبیز، پس از ۳۱ سال فعالیت به عنوان شرکت سهامی عام در بازار بورس نیویورک، به مالکیت بخش خصوصی سپرده شد. این مرکز دارای ۹۰ دفترکار در ۴۰ کشور دنیا است و در سال ۲۰۱۱ م با مجموع فروش ۸/۵ میلیارد دلاری، به عنوان یکی از موفق‌ترین خانه های حراجی های آثار هنری دنیا مطرح شد.
دفتر خاورمیانه حراج ساتِبیز، در قطر واقع شده است که در سال ۲۰۱۶ م هنرمندان ایرانی فروش بسیار قابل توجهی در این حراجی را از آن خود کردند. براساس گزارش‌های خود این مجموعه در لندن سالانه حدود دومیلیارد دلار فروش دارد.

حراج بونامز

این خانه حراج (Bonhams) در سال ۱۷۹۳ م در انگلستان تاسیس شد و تمرکز اصلی آن بر شناسایی آثار ارزشمند قدیمی و جدید در ۲۰ کشور دنیا است. حراجی بونامز محصولات مختلفی را در زمینه‌های هنری و علمی به حراج می‌گذارد. یکی از برنامه‌های ثابت در تقویم کاری این مرکز، حراجی بنام «تاریخ علم و فناوری» است که همه ساله در شهر نیویورک برای نمایش آثار در حراجی های آثار هنری برگزار می‌شود و یک گنجینه بسیار گرانبها در تاریخ علم و هنر به حساب می‌آید. حراجی بونامز دارای شعب گوناگون در ۲۵ کشور دنیا است.

خانه حراج فیلیپس

فیلیپس در سال ۱۷۹۶ م در شهر لندن توسط یکى از کارمندان خانه حراجى کریستیز، به نام «هری فیلیپس»، تاسیس شد. در سال ۱۸۴۰ میلادی، با مرگ هرى فیلیپس این شرکت به پسرش «ویلیام آگوستوس» به ارث رسید.
در آن زمان، این شرکت به خاطر سالن‌های حراجى فراوان خود، در سراسر مناطق مختلف بریتانیا شناخته شده بود. در سال ۱۹۹۹ میلادی، این خانه حراجى به «برنار آرنو» رئیس شرکت ال وی ام اچ لویى ویتون موئه هنسی فروخته شد. بعد از چند فروش ناموفق و خسارات بسیار سنگین، در سال ۲۰۰۱ میلادى خانه حراجی بونامز، دفاتر فیلیپس در انگلیس را خریداری نمود و با نام بونامز ادغام شد.
همچنین بخش‌هاى زیادى از این شرکت تعطیل شدند و بخش‌هاى کوچکتر آن تحت مدیریت «سایمون د پِرِى» به کار خود ادامه دادند. در سال ۲۰۰۸ میلادی این شرکت توسط یک شریک روسى به نام «مِرکِرى» (The Russian Mercury)، به مبلغ ۶۰ میلیون دلار خریدارى شد. هم‌اکنون فیلیپس داراى دفاترى در سراسر جهان است که حراجی های آثار هنرى برجسته‌اى از قرن های ۲۰ و ۲۲ م را به مزایده می‌گزارد.
کلکسیون‌هاى این خانه حراجى به بخش‌هایی از جمله هنر معاصر، هنر آمریکای لاتین، عکاسى، نسخه‌های چاپى، طراحی، جواهرات و ساعت‌ها تقسیم می‌شوند و همچنین مزایده (فروش) خصوصی برای مشتریانی که ترجیح می‌دهند ناشناس باقی بمانند برگزار مى‌نماید.

خانه حراج چایناگاردین

اولین و قدیمی‌ترین خانه حراجی تخصصی در زمینه فروش آثار هنر کشور چین در سال ۱۹۹۳ م در پکن تاسیس شد. این مرکز در زمینه فروش آثار خوشنویسی چینی و سیاه ‌قلم ادیبان فعالیت دارد.
در این حراجی های آثار هنری این کشور،نقاشی‌های چینی، خوشنویسی، ظروف چینى و سرامیکى، وسایل خانگى، مجسمه‌ها، کتاب‌های نادر، تمبر، سکه، آینه‌های برنز، جواهرات و ساعت به مزایده گذاشته می‌شوند.
دفتر اصلى چایناگاردین در پکن (چین) است اما این مرکز از سال ۲۰۱۲ م تصمیم به گسترش حوزه فعالیتش گرفت. بنابراین دفاتر دیگرى درشهرهای مختلف چین چون شانگهای، گوانگ‌ژو (گوان جو)، هنگ‌کنگ و همچنین کشورهاى تایوان، ژاپن و آمریکای شمالی، نیویورک و کانادا تاسیس کرد.
مزایده‌های چایناگاردین به صورت فصلی و گاهی ماهانه برگزار می‌شود. این خانه حراجى با برگزاری بیش از٣٠٠ مزایده و بیش از ٢٠٠٠٠٠ فروش موفق در کارنامه خود دارى اعتبار جهانى در این عرصه است. چایناگاردین ادعا می‌کند که به طور مستقیم ازخرید و فروش آثار هنرى، درآمدى ندارد و درآمدش فقط از حق کمیسیون معاملات است.

حراجی های بزرگ دنیا

حراج هریتیج

خانه حراج هریتیج در ایالات متحده و در سال ۱۹۷۶ م تاسیس شد. این حراجی طیف وسیعی از سکه‌های ایالات متحده و جهانی، ارزهای نادر، هنرهای زیبا و تزئینی، هنر غربی، هنر نقاشی، کتاب، فیلم، پوسترهای فیلم، موسیقی، جواهرات و ساعت، کیف‌های دستی، کلکسیون‌های ورزشی، یادبودهای تاریخی و سیاسی، هنرهای تجسمی هند، خاطرات جنگ داخلی، نمونه‌های طبیعت و علوم، شراب‌های ویژه و نادر، املاک لوکس و … را ارائه می‌کند.
این شرکت به مشتریان خود دسترسی بی سابقه‌ای به خدمات با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی و حضور مستمر و قوی در جامعه کلکسیون ارائه می‌دهد.

حراج آثار هنری در حراج تهران

امروزه عملکرد حراجی‌ها در ایران نقش ویژه‌ای پیدا کرده و فارغ از سختی‌هایی که این کار به لحاظ مسائل مالی با آن روبرو است، کمبودهای فرهنگی نیز سد بزرگتری در مسیر این فعالیت اقتصادی-فرهنگی است.
در حالیکه در اکثر کشورهای جهان خرید آثار هنری یک سرمایه‌گزاری محسوب می‌شود، در ایران خرید اثر هنری اقدامی لوکس به شمار می‌آید. مسلما وظیفه تغییر چنین دیدگاه و تفکری بر عهده همین حراجی‌ها و افرادی است که در حیطه خرید و فروش آثار هنری فعالیت دارند.

رسالت تغییر چنین تفکری در جامعه هنری ایران که قطب فرهنگی هنری خاورمیانه بوده و هنر و هنرمند آن از کمترین حمایت داخلی برخوردار است بر عهده حراجی‌ها و کلیه افراد فعال در مارکت هنری ایران است.

حراج تهران

حراج تهران یکی از بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین حراج آثار هنری ایران است که از سال ۱۳۹۱ خورشیدی به مدیریت آقای «دکتر علیرضا سمیع آذر» به صورت مرکزی خصوصی در معرفی بهترین آثار هنری مشغول به فعالیت است. حوزه کاری و آثار فروخته شده در حراج تهران بیشتر آثاری چون مجسمه، نقاشی، عکس و … از هنرمندان پیشکسوت و مشهور و جوانان تازه کار را شامل می‌شود.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.