تکرار در هنر، دقیقا تکرار و تکرار

تکرار در هنر یکی از جالب‌ترین روش‌هایی است که هنرمندان برای ایجاد حرکتی خاص، سکون، طراحی، آشفتگی و تشویش به کار می‌گیرند و با مفهوم سنتی هنر فرق دارد. در اینجا هنرمند باید تمرکز اصلی خود را فقط روی یک بخش بگذارد تا آن را نمایان کند. هنر تکرار به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های کاهش، در موسیقی و هنرهای تجسمی به میزان مساوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به عنوان یک وسیله زیبایی شناختی و شعرگونه دیده می‌شود.

اما چرا باید از تکرار متناوب در هنرهای تجسمی استفاده کنید؟ آیا هنرمندانی که بارها و بارها از همان نقوش استفاده می‌کنند، این کار را برای رسیدن به کمال به کار می‌برند یا هنر تکرار چیز دیگری است؟ ما در این مطلب از مجله هنری پروانه دقیقا به این سوالات پاسخ داده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید و ببینید فلسفه استفاده از تکنیک تکرار در عکاسی و نقاشی چیست؟

همچنین شما می‌توانید اپلیکیشن پروانه را نصب کنید، با هنرمندان و مطالب هنری جدید آشنا شوید، از کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های این حوزه اطلاع پیدا کنید و پس از گشت و گذاز در گالری‌های مجازی، آثار مورد علاقه خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

تکرار در هنر

تعریف تکرار در هنر

قبل از اینکه به برخی از معروف‌ترین آثار به جای مانده از تکرار در هنر بپردازیم، بگذارید یک قدم به عقب برگردیم و به تعریف تکرار در مبانی هنرهای تجسمی اشاره کنیم: تکرار، روشی شبیه ریتم است که پیش‌تر در وبلاگ پروانه به آن پرداخته‌ایم. ولی تکرار در آثار بدون عنوان یکی از اصول خلاقیت دیده می‌شود و  به ایجاد حس حرکت در یک اثر هنری کمک می‌کند. در خلق یک قطعه‌ی بصری، تکرار از طریق یک خط، الگو یا شکل خاص، از دیگر عناصر متمایز می‌شود.

خلق یک اثر تکراری، در عین هیجان انگیز بودن، چالش بزرگی هم است. زیرا بسیاری از انسان‌ها تکرار یک نقش را خسته کننده و ثابت می‌دانند. البته حتی در نویسندگان مختلف دیده می‌شود که برای اظهار نظر در مورد وضعیت جهان پیرامون و به چالش کشیدن مردم، از تکرار استفاده می‌کنند. گاهی اوقات هنر تکرار برای ایجاد احساس تنش به کار می‌رود و کلید درک چنین آثاری اغلب در جزئیات ظریف آنهاست. یعنی هر تکراری جذاب و پرطرفدار نیست، شما باید اصول را بدانید و ذوق هنری داشته باشید.

روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها تکرار در هنر اتفاق می‌افتند. این روش‌ها می‌توانند یکنواخت یا ناهموار، منظم یا نامنظم باشند، شاید تکرارِ عناصر از نقطه مرکزی آغاز شوند یا در جایی که قطعات به آرامی، کوچک‌تر یا بزرگ‌تر می‌شوند آن را اعمال کنید. در دوره‌ی هنر نو، کار با الگوهای مکرر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین با ایجاد یک حس نظم و نوعی اثر تازه، مردم به تکنیک تکرار در نقاشی علاقه زیادی پیدا کرده‌اند. اگر به آن از دید ابزار نگاه کنیم، تکرار در هنر یک ابزاری است که نه تنها به ساختن قسمت بصری کار کمک می‌کند، بلکه اغلب معنای عمیق‌تری را به آثار هنری می‌دهد و هویت فلسفی و مفهومی بیشتری را به تصویر می‌کشد.

ماهی در در تکرار هنر

ماهی پرنده اثر اشر

تاریخچه تکرار در هنر

اگر از تعریف تکرار در هنر دور شویم و از اظهارنظر درباره هر خط، سطح، رنگ، الگو و تصویر در خلاقیت بصری خودداری کنیم، اما با این حال امروزه با کمک تصاویر مبتنی بر رایانه، بدون شک توجه ما به این مفهوم و اینکه چرا یک هنرمند در دوره‌ای خاص از تکرار استفاده می‌کند، معطوف می‌شود.

در این دوره از جهان ما شاهد تاثیرگذارترین جنبش‌های پیشروی هنری هستیم که در آن از تکرار در هنر به عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا مصرف گرایی و تولید انبوه را در قالب مینیمالیسم توضیح دهند. تعریف تکرار در هنر در طول سال‌ها تغییر کرد. تعداد اندکی از نگرانی‌های اساسی که هنگام صحبت درباره تکرار به وجود می‌آیند مسلما مربوط به اصالت و اعتبار هستند. درواقع این یک نگرانی عمده برای فلسفه پست مدرنیسم است.

هنرمندان معروف در حوزه تکرار در هنرهای تجسمی

طی دو هزاره قبل، بسیاری از هنرمندان زمان گذشته و حال، بر روی تصویرهای دائمی از موضوعات و نقوش یکسان در کار خود تمرکز کرده‌اند؛ زیرا این تکرار در دی.ان.ای هنر آفرینش رمزگذاری شده است و با تمرین کامل می‌شود. داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که نقاشان و مجسمه‌سازان باستان قطعات یکسانی را بارها و بارها خلق می‌کردند تا از این طریق مهارت خود را گسترش دهند و در آن تخصص پیدا کنند. سپس این عمل به دوران رنسانس و باروک منتقل شد. با این حال، برخی از هنرمندان آوانگارد (پیشرو) اولین کسانی بودند که تکرار در هنر را در نقوش خود به کار بردند.

بعضی از آنها این کار را برای توسعه مهارتشان انجام نمی‌دادند، اما در عوض برای اهداف دیگر تلاش می‌کردند. در حقیقت از آن دوران به بعد، تکنیک تکرار در نقاشی و هنرهای دیگر، همچنان مفهومی نبود که هنرمند از طریق آن بخواهد به بهترین نتیجه برسد. این تغییرِ مفهوم بنیادین، کاملا مطابق با اشکال هنری ضد سنتی قرن بیستم است؛ زیرا بسیاری از افراد برای دستیابی به هدف مورد نظر، به ارائه مداوم موضوعات و نقوش یکسان می‌پردازند.

بنابراین برای ارائه نمونه، ما در ادامه لیستی از جالب‌ترین هنرمندانی را که در حوزه تکرار، آثاری را خلق کرده‌اند یا امروزه همچنان مشغولند را برای شما آماده کرده‌ایم. همه آنها همواره با چنین استراتژی‌های خلاقانه‌ای در تلاشند تا در این تکنیک به نتایج مختلفی دست پیدا کنند.

تکرار در هنر

گلکوندا، اثر رنه مگریت، ۱۹۵۳

۱- کلود مونه

چه کسی بهتر از مونه می‌تواند در بالای لیست قرار بگیرد، کسی که مفهوم مدرن تکرار در هنر را بدون قصدِ کسب مهارت بیشتر استفاده می‌کرد. کلود مونه یک نقاش افسانه‌ای فرانسوی بود که در زمان امپرسیونیسم و اولین جنبش آوانگارد، چهره برجسته‌ای به حساب می‌آمد. البته گرچه در این ادعا غالبا اختلافاتی وجود داشت ولی با این حال، شیوه برخورد امپرسیونیست‌ها با تصاویر کلاسیک آن چنان متفاوت از هنر کلاسیک بود که کل این جنبش و آثار و  نقاشی های کلود مونه را می‌توان با خیال راحت و بدون دردسر در گروه آوانگارد قرار داد.

کلود آرزو داشت که بارها و بارها همان منظره را نقاشی کند تا بسته به زمان روز، حالت متفاوت این منظره را به تصویر بکشد. از طریق تکنیک تکرار در نقاشی، او مجموعه‌ای از این نقاشی‌ها را می‌سازد که تحسین برانگیزترین آنها تصاویر نیلوفرهای آبی، ایستگاه‌های قطار و کلیساهای جامع هستند. مونه زاویه دید یا ابزارش را تغییر نمی‌داد، درواقع او با استفاده از نور طبیعی، نقاشی می‌کرد و فقط زمان به تصویر کشیدن منظره را تغییر می‌داد. این قطعات برای پدیده امپرسیونیسم مهم هستند و نشان می‌دهند که چطور یک هنرمند آوانگارد پیوندها را با اشکال سنتی می‌شکند.

پایان تابستان، اثر کلود مونه

۲- پیت موندریان

یکی دیگر از هنرمندان آوانگارد موجود در این بخش، پیت موندریان، نقاش، نظریه پرداز و نویسنده‌ای بود که اعتقاد داشت هنر باید معنویات اساسی طبیعت پیرامون ما را منعکس کند. وی برای اینکه زیبایی‌شناسی او منعکس‌کننده چنین عقیده‌ای باشد، موضوعات نقاشی خود را تا اساسی‌ترین عناصر ساده کرد و جوهر انرژی عرفانی را در تعادل نیروهای حاکم بر طبیعت و جهان آشکار کرد. با استفاده از چنین استراتژی‌هایی، موندریان سرانجام یک واژگان بصری دقیق از مربع‌ها و خطوط ایجاد کرد و موضوعات را به صورت عمودی و افقی ارائه داد.

او در سبک هنری خود عناصر سنتی را با انتزاع کامل بازنمایی می‌کند، اما پیشرفت موندریان در یک شب اتفاق نیفتاد. با این حال بعد از انتشار اولین کارها، کل آثار وی از تصویرهای تکراری مربع‌ها با رنگ‌های مختلف تشکیل شدند که با خطوط شدید پررنگ از هم جدا شده بودند. نظم موندریان در ارائه مربع‌ها یکی از مشهورترین مفاهیم تکرار متناوب در هنرهای تجسمی است و در پس نقاشی‌های او می‌توان انتزاع و بازآفرینی نوین را دید.

تناوب و تکرار در هنر

بدون عنوان، پیت موندریان

۳- اندی وارهول

برخی معتقدند که اندی وارهول، پادشاه غیررسمی هنر تکرار، افسانه پدیده هنر پاپ و یکی از تجاری‌ترین نام‌های قرن بیستم است. وارهول با الهام از تصاویر فرهنگ عامه، همزمان انتخاب و مصرف انبوه (تولید مجدد) را به تصویر کشید و آن را مورد انتقاد قرار داد. وی عملا  کار خود را به گردبادی تکراری تبدیل کرد و زمینه‌های موفقیت آمیزترین جنبش هنری پس از جنگ جهانی دوم را ایجاد کرد. وارهول در بسیاری از رشته‌ها از جمله چاپ، نقاشی، طراحی دستی، نمایش ابریشم، مجسمه‌سازی، عکاسی، موسیقی و فیلم فعالیت داشت. او پرتره‌های زیادی از افراد مشهور مانند مرلین مونرو، میک جاگر، الویس پریسلی، جیمی کارتر، پرنس و الیزابت تیلور را کشید.

اما کار وی به همین جا ختم نمی‌شود، تکرار تصاویر قوطی‌ها، بطری‌های نوشابه و اسکناس‌های دلاری، و تمامی موارد گفته شده بالا، باعث شدند که اندی به یک فرد بسیار معروف و تاثیرگذار تبدیل شود. او اغلب، تصاویر یکسان را به صورت منظم در یک قطعه قرار می‌داد و فقط آنها را با رنگ متفاوت خلق می‌کرد. این تصاویر شامل چاپ‌ها و پوسترهایی بودند که در ردیف‌های منظم تکرار می‌شوند و از شاخص‌ترین تصاویر قرن بیستم هستند که با تعریف مجدد بسیاری از مفاهیم و تعیین استانداردهای جدید در هنر معاصر، اعتبار می‌گیرند.

قوطی های سوپ، اثر اندی وارهول

۴- یایوی کوساما

اگرچه یایوی کوساما، هنرمند ژاپنی، در زمینه‌های متنوعی از نقاشی گرفته تا مجسمه‌سازی فعالیت داشت، اما هر قطعه‌ای که او تولید کرده دارای یک نقش و نگار خاص است، یعنی نقطه‌های بی پایان! همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این نقوش تکراری به ظاهر بی‌پایان، برند تجاری هنر او هستند. کوساما از طریق هنر لکه و نقطه‌های خود، ثابت کرد که می توان در مفاهیم، ترکیبی از فمینیسم، مینیمالیسم، سورئالیسم، پاپ آرت و اکسپرسیونیسم انتزاعی را کار کرد، بدون اینکه برای هر کدام از این سبک‌های خاص مشکلی پیش آید و  می‌توان به بهترین وجه تکنیک تکرار در هنر را به نمایش گذاشت.

به‌علاوه، یاویی بیش از ۶۰  سال است که در این رشته فعالیت می‌کند، بنابراین سطح تکرار رنگ‌ها به این شکل، ثابت‌ترین سطح در تاریخ هنر مدرن آسیا محسوب می‌شود. این هنرمند آوانگارد اهل ژاپن، به دلیل واژگان هنری منحصر به فرد خود، به یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در فرهنگ معاصر کشورش تبدیل شد و تاثیر بسیار خوبی در هنر مدرن داشت.

تکرار و تناوب در هنر

نقاط پولکا اثر یایوی کوساما

۵- یو مین جون

یو مین جون را می‌توان به عنوان یکی از شوخ طبع‌ترین هنرمندان این لیست تعریف کرد. او نقاش و مجسمه‌ساز ساکن پکن است و در تمامی قطعات خود یک نقش را تکرار می‌کند. این نقش، چهره خودش است که معمولا در حالت خنده هیستریک، ثابت یا به نوعی منجمد می‌شود. صرف نظر از این که مین جون در چه محیطی کار می‌کند، تصاویر شخصی او در محیط‌های مختلفی به تصویر کشده شده‌اند. برخی از این تصاویر معمولی هستند و برخی دیگر، با معمولی بودن فاصله‌ی زیادی دارند و به طور کلی تکنیک تکرار در مبانی هنرهای تجسمی را نشان می‌دهند.

همه آنها بر چهره یو به عنوان نقطه کانونی خود متمرکز هستند. از ترکیب‌بندی‌های منحصر به‌فرد او می‌توان به صحنه‌ای در یک دوره ژوراسیک، تیراندازی مینجون‌ها به یکدیگر یا بودن در کنار BMW اشاره کرد که در نوع خود خاص هستند. با نگاه به این آثار، به راحتی می‌توان فهمید که چرا این هنرمند چینی انقدر مورد توجه قرار گرفته و از فضای زیادی برخوردار است. شوخ طبعی بی نظیر مینجون واقعا قوی‌ترین جنبه کار وی است. همچنین او یک نقش را در تمامی قطعات خود قرار می‌دهد، بنابراین در لیست هنرمندان سبک هنر تکرار قرار می‌گیرد.

تکرار در هنر های تجسمی

ناهار روی چمن، اثر یو مین جون

۶- ریوسوکه فوکاهوری

او یک هنرمند ژاپنی است که رشته‌های هنری را ترکیب کرده و در کارهای خود نوعی جادو به کار برده است. فوکاهوری به دلیل نقاشی‌های ماهی قرمزِ سه بعدی خود که با ریختن رزین ایجاد شده‌اند، شناخته می‌شود. وی با به تصویر کشیدن این موجوداتِ لایق ستایش، آنها را زنده می‌کند. با نگاه کردن به این آثار جالب، حتی شاید نتوانید تشخیص دهید که آیا به یک حیوان واقعی نگاه می‌کنید یا این فقط یک نقاشی است!

اما جالب است بدانید این نمونه‌های باورنکردنی، نتیجه یک تصویر اختصاصی و ثابت از زندگی ماهی‌های قرمزی هستند که فوکاهوری در تمامی آثارش دائما به آنها می‌پردازد. کار یکنواخت یا تکرار در هنر او به این شکل است که ریوسوکه اثر خود را حول تکرار ریختن رزین مایع و نقاشی اکریلیک بنا می‌کند تا جلوه سه بعدی مطلوبی را ارائه دهد. کارهای او به سطحی رسیده‌اند که به نوعی توهم نوری ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که فکر کنیم ماهی‌ها واقعی هستند. ریوسوکه ادعا می‌کند که هرگز از عکس‌های مدل برای کارهای خود استفاده نمی‌کند و هرچه می‌کشد مستقیما از حافظه و تخیل او ناشی می‌شود.

تناوب در هنرهای تجسمی

نجات ماهی قرمز، اثر ریوسوکه فوکاهوری

۷- دیوید بیگی

دیوید بیگبی یکی از غیرمعمول‌ترین هنرمندان لیست ماست که سبک او کاملا منحصر به فرد و بی‌نظیر است. یک مجسمه‌ساز اسکاتلندی، که برای به تصویر کشیدن چهره‌ها و حالات آنها از سیم‌های فلزی کمک می‌گیرد. چنین تکنیکی منجر به ایجاد تعداد زیادی قطعه مشابه هم و مجسمه‌هایی شد که اکثر آنها نیم تنه انسانی را ارائه می‌دهند.

این قطعات قدرتمند، وابسته به عشق شهوانی، لمسی و صمیمی هستند که یک نوع تکنیک را به نمایش می‌گذارند، زیرا وی تمام کار حرفه‌ای خود را به ایجاد موضوعات یکسان با روش‌های مشابه اختصاص داده است. اما باید بدانید که این روش چه قدر سخت است و وقتی بخواهیم آن را با سیم انجام دهیم، خیلی سخت‌تر هم می‌شود. دیوید در نمایش جزئیات خیلی دقیق بود و توانست در آن فرم از مجسمه، آثاری به کمال رسیده را خلق کند. این آثار هنگامی که در کنار هم قرار می‌گیرند به وضوح یک خروجی کاملا مشابه هستند و تکرار در هنر را برای ما تداعی می‌کنند.

تکرار و تناوب در هنرهای تجسمی

اثر دیوید بیگی

تکرار و الگوهای تکرار شونده در عکاسی

از آنجا که الگوها و تکرارها را می‌توان در همه جای دنیای اطراف ما یافت، در عکاسی هم برای ثبت آن، روش‌های مختلفی وجود دارد. البته باید بدانید که کار عکاسان خیلی آسان نیست، شاید یک عکاس برای کارش خیلی به وسایل و کشف ابزار مختلف نیاز نداشته باشد؛ اما با این حال او هم مانند نقاشان باید جزئیات را در نظر داشته باشد و بتواند آنها را در کار خود به روشی صحیح ترکیب کند تا بهترین تکرار در عکاسی را به نمایش بگذارد.

نشان دادن روتین و مسائل هر روزه، احساسی آرامش‌بخش را به وجود می‌آورد و این تکرار در هنر عکاسی، به بهترین وجه از طریق کنتراست، رنگ و ساختار در عکس بیان می‌شود. همچنین به تصویر اجازه می‌دهد تا حس وحدت، انسجام و تداوم، ریتم، هماهنگی، زنده بودن و سازماندهی کلی را برانگیزد.

البته همه‌ی عکاسان به طور عمد به دنبال تکرار الگوها نیستند، بلکه اغلب یک برخورد تصادفی با عناصر طبیعی یا معماری است که به طور غیرعمدی، حس تکرار را در تصاویر آنها به نمایش می‌گذارد. بیشتر این موضوع را در آثار هنرمندانی می‌بینیم که با طبیعت و تصویرسازی انتزاعی کار می‌کنند، اما در کارهای برخی دیگر هم که به مسائلی همچون زندگی و عکاسی هوایی می‌پردازند، تصاویر خیره کننده‌ای در حوزه تکرار در هنر دیده می‌شود.

تکرار در هنرهای تجسمی

کارخانه پرورش مرغ، عکس از ادوارد برتینسکی

تاریخچه تکرار در عکاسی

هنگام بررسی تاریخ عکاسی به تصاویر پیشگامانه‌ای از ادوارد مویبریج می‌رسیم و می‌فهیم او اولین کسی بود که مبحث حرکت و تکرار را ایجاد کرد. در سال ۱۸۷۸، وی توسط فردی که مسابقه اسب‌سواری برگزار می‌کرد، استخدام شد تا به این سوال پاسخ بدهد که هنگام یورتمه رفتن، آیا هر ۴ پای اسب همزمان باهم از زمین بلند می‌شوند یا خیر؟

مجموعه تصاویر او بارها و بارها همان شکل متحرک را نشان می‌دهد و اگرچه شاید این موضوع دقیقا تکرار در عکاسی نباشد، ولی از زمان تاریخ اختراع دوربین آن اولین تصویری بود که به این سبک ارائه می‌شد. به همین ترتیب، برندت و هیلا بچر مناظر روستایی آلمان را در طول قرن ۲۰ ثبت کردند. عکس‌های آنها مخازن بنزین و برج‌های پیچ در پیچ یا ساختار یکسانی را نشان می‌دهد که از زوایای مختلف گرفته شده یا گروه‌هایی با ظاهر مشابه را با هم ترکیب می‌کنند.

پس از آن ما گاهی عناصر تکراری را در آثار افرادی همانند گوردون پارک، آندره کرتس و لاسلو موهولی-ناگی می‌بینیم. برخی از آنها عكاسان خیابانی بودند كه اغلب از خطوط، تضادها و الگوهای هندسی در محیط شهری عکس می‌گرفتند. در دهه ۱۹۳۰، مارگارت بورک-وایت، چندین عکس از کارگران و فرستنده‌های رادیویی ارائه داد که تکرار را با تکنیک شکسته نشان می‌دهد. در اینجا وی تداوم عناصر را قطع می‌کند و همین باعث پویایی بیشتر تصویر می‌شود. تصاویر بیشتری از تکرار در هنر عکاسی را می‌توان در میان آثار هری کالاهان، بروس دیویدسون، اد روسکا و انسل آدامز یافت که در طول سفر با الگوهای زیادی در طبیعت روبه‌رو شده‌اند. در بین هنرمندان اخیر نیز می‌توانیم در مورد خلاقیت ادوارد برتینسکی و گاهی آندریاس گورسکی صحبت کنیم که بر مفهوم تکرارهای عظیم تاکید دارند.

 

تا بی نهایت و فراتر از آن، امروزه تکرار در هنر کجاست؟

آیا تکرار در هنر را می‌توان تکنیکی بدانیم که به قبل تعلق دارد؟ نه بسیار بعید است که در آینده ما شاهد این تکنیک نباشیم. چرا؟ این خیلی ساده است: درواقع می‌توان گفت که تکنیک تکرار در هنر توانایی زیادی در بیان تصاویر بی‌پایان، بی نقص و فریبنده دارد و این موضوع هیچ وقت از مد نمی‌افتد. جدای از میراث گسترده‌ای که متعلق به هنرمندان معاصر و مدرنی است که پیش‌تر به آنها پرداختیم، بسیاری از خلاقانی که امروزه نیز مشغول فعالیت هستند، دوست دارند که با استفاده از تکرار به تصاویر کامل و فشرده دست پیدا کنند.

به همین دلیل است که هنوز تعداد بسیار زیادی از این تصاویر را در انواع رسانه‌ها، ژانرها و سبک‌ها مشاهده می‌کنیم. به نقاشی‌های پیچیده چاک کلوز فکر کنید، او به معنای واقعی کلمه با استفاده از عناصر کوچک‌تر و تکراری یا ابزارهای نور متعدد، تصویر بزرگ‌تری ایجاد می‌کند. بن پارکر با الهام از قلمروهای اشر، از کاغذ برای خلق آثار هنری مسحورکننده بهره می‌برد.

عنصر تکرار توسط جنبش هنر خیابانی نیز مورد استقبال قرار گرفت، به ویژه از طریق افرادی که با چسباندن پوسترها کار می‌کردند. از زمان ظهور رایانه‌ها و تولد هنر دیجیتال، از نرم‌افزارهای زیادی برای ایجاد الگوها استفاده شده است. اگرچه شاید بهترین تکنیک تکرار در این زمینه، اختراع gif ها باشد. در نتیجه، هنر تکرار نوعی الهام دائمی را ارائه می‌دهد که هم هنرمندان و هم مخاطبان را مجذوب خود می‌کند و همین واقعیت باعث می‌شود ما باور کنیم که مفهوم بازتولید دوباره، در آینده نیز تکرار می‌شود و طرفداران زیادی خواهد داشت.

تکرار در هنر

اگر شما همین حالا به فضای اطراف خود نگاه کنید، تکرارهای زیادی را می‌بینید. همه‌ی آنها حوصله سر بر نیستند، بلکه برخی از آنها بی‌نهایت جزئی‌نگر، ظریف و زیبا خلق شده‌اند. امروزه رشته‌هایی همچون روانکاوی، فلسفه، زبانشناسی و جامعه شناسی، در پی مطالعات جدید در حوزه فرهنگ هستند. اما با بررسی تکرار در رشته‌های مختلف مانند اجرای معاصر، شیوه‌های رقص کاردستی و نویسندگی و تکنیک تکرار در نقاشی و هنرهای تجسمی، متوجه می‌شویم که این هنرها نیز چهره و اصلت جدیدی را در فرهنگ مردم حال حاضر به وجود آورده و مفید واقع شده‌اند.

امیدواریم شما نیز با خواندن این مطلب بتوانید از زاویه‌ای دیگر به مقوله تکرار در هنر نگاه کنید و آن را در آثار خودتان به نمایش بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه مقالات هنری بیشتر، در خبرنامه پروانه عضو شوید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.
مقالات هنری پروانه را از دست ندهید
پروانه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
مقالات پروانه را از دست ندهید
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها باخبر شوید.
به خبرنامه پروانه خوش آمدید
از پیوستن شما به خبرنامه پروانه بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم مقالات و نکات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم.
از پیوستن شما به خبرنامه پروانه بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم مقالات و نکات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم.
به خبرنامه پروانه خوش آمدید