چگونه هنرمند می‌تواند مجموعه آثار هنری خود را بسازد؟

با افزایش چشمگیر گالری ‌های هنری و فضای آنلاین، خریداران دسترسی بیشتری به مجموعه آثار هنری دارند. در این صورت هنرمندان باید هنگام دسته بندی آثار هنری خود بیشتر دقت کنند تا بتوانند درآمد بالاتری داشته باشند. پس باید نگاهی به فرآیند ساخت مجموعه اثر هنری خود بیندازند و ببینند که آیا این آثار به اندازه کافی برای خریداران جذاب هستند یا خیر. تنها زمانی می‌توانید در این فضا به رقابت بپردازید که مجموعه‌ی شما بی‌نظیر و چشمگیر باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه وبلاگ پروانه باشید. زیرا در این مطلب قصد داریم ابتدا درباره اهمیت ساخت مجموعه آثار هنری صحبت کنیم، سپس نکاتی را جهت دسته بندی آثار هنری با شما به اشتراک بگذاریم.

ساخت مجموعه آثار هنری

مجموعه آثار هنری چیست؟

مجموعه آثار هنری به تعدادی از قطعات هنری گفته می‌شود که هنرمند در یک مکان گردآوری کرده است و بیشتر قصد دارد آن‌ها را برای فروش در دسترس قرار دهد. در واقع هنرمند با دسته بندی آثار هنری هم سبک و مهات خود را به نمایش می‌گذارد و هم انتخاب را برای خریداران آسان‌تر می‌کند. زیرا هنگامی که خریداران واقعی از مجموعه‌ها بازدید می‌کنند، می‌توانند به راحتی آثار فروشی را ببینند و قیمت آن‌ها را بررسی کنند.

برای خریداران، وجود مجموعه اثر هنری بسیار مهم است، زیرا با این کار آن‌ها راحت‌تر می‌توانند چندین اثر هنری را از نظر سبک و قیمت مقایسه کنند. بنابراین با مقایسه و بازدید از مجموعه‌های مختلف، بودجه خود را تعیین کرده و از قیمت‌های رقابتی برای آثار هنری مشابه مطلع می‌شوند.

تاثیر ایجاد مجموعه اثر و دسته بندی آثار هنری برای مخاطبان

به طور کلی همه هنرمندان دوست دارند آثار هنری متفاوت اما منحصر به فردی ارائه دهند و از ذهن خلاق خود برای به نمایش گذاشتن احساساتشان استفاده کنند. از طرفی آن‌ها می‌خواهند مجموعه اثر هنری را طوری خلق کنند که مردم با دیدن آن از  لحاظ فرهنگی و احساسی تحت تاثیر قرار بگیرند. اما ایجاد چنین ارتباط احساسی، اجتماعی و فرهنگی با بینندگان سخت است. پس هنرمند در اینجا باید از مهارت و استعداد نهفته خود استفاده کند.

هنگامی که مثلا یک نقاش خلق چندین تصویر را به پایان رساند، وقت آن است که به ساخت مجموعه آثار هنری فکر کند. او باید از بین آثار خلق شده برخی را برای نمایش و فروش انتخاب کند. در این دسته بندی آثار هنری، باید نقاشی‌هایی قرار بگیرند که از نظر خریدار ارزشمند باشند و برای به دست آوردن آن پول خرج کند. البته ساخت مجموعه آثار هنری، به غیر از فروش با قیمتی بالاتر، مزایای دیگری هم برای هنرمندان دارد که در ادامه نیز به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

دسته بندی آثار هنری

مزایای دسته بندی آثار هنری مختلف

  1. درآمدزایی بیشتر

شاید بتوان گفت اولین و مهم‌ترین دغدغه هنرمندان، چه افراد تازه کار و چه افراد با تجربه‌تر، کسب درآمد مناسب است. بیشتر هنرمندان معمولا خلق اثر را به عنوان تنها منبع درآمدزایی و برای داشتن زندگی راحت در اختیار دارند. بنابراین، ساخت مجموعه اثر از جنبه درآمدزایی برای آن‌ها بسیار مهم است.
از طرفی مجموعه‌ها باید به اندازه کافی برای خریداران جذاب و با کیفیت باشند تا آن‌ها پول خرج کنند. هنرمندان باید درک کنند که خریداران دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی را دوست دارند. آن‌ها باید طوری به دسته بندی آثار هنری بپردازند که فوق العاده به نظر برسد و به درآمدزایی پیوسته کمک کند.

  1. مدیریت هزینه در خلق اثر

بسیاری از هنرمندان توان مالی آن را ندارند که آثار خود را در گالری‌های گران قیمت به نمایش بگذارند و این ممکن است آن‌ها را در فرآیند ساخت مجموعه آثار هنری دلسرد کند. اما به لطف فناوری‌های دیجیتال، همه هنرمندان می‌توانند فروشگاه‌های اینترنتی خود را باز کرده و از این فضا استفاده کنند.
به علاوه نسبت به گالری‌های فیزیکی، افراد بیشتری از آثار شما دیدن می‌کنند. در این صورت هزینه‌های شما پایین‌تر می‌آیند و با شرایطی بهتر به ساخت مجموعه اثر می‌پردازید.

  1. کمک به برندسازی

اکثرا هنرمندان می‌خواهند که در دنیای هنر شناخته شوند و همه به استعداد و سبک منحصر به فرد آن‌ها پی ببرند. مانند همه‌ی رشته‌های دیگر، این طبیعی است که آن‌ها بخواهند در زمینه‌ی کاری خود معروف شوند و نامی از خود بر جای بگذارند. اما ایجاد اعتبار و برند شخصی، به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. همچنین شما را ملزم می‌کند که کارهای خود را به صورت برنامه‌ریزی شده به بازار عرضه کنید.

یکی از موضوعاتی که به شما در برندسازی کمک می‌کند، دسته بندی آثار هنری است. با این کار خریداران با دقت بیشتری آثار شما را دنبال می‌کنند و به تدریج سبک منحصر به فرد شما را درک می‌کنند که در نهایت برند شخصی شکل می‌گیرد. برای این کار باید از گالری‌های فیزیکی و فضای آنلاین استفاده کنید. شما باید با ساخت مجموعه‌ های آنلاین طرفداران زیادی را در مدت کوتاه به دست بیاورید و کم‌کم با نوشتن وبلاگ و انتشار آثار قدیمی خود، مردم رو با آثارتان بیشتر آشنا کنید.

اهمیت ساخت مجموعه آثار هنری

چطور آثار هنری را دسته بندی کنیم؟

  1. حداقل ۸ تا ۱۰ اثر در مجموعه خود قرار دهید

اول باید مشخص کنید که در هر مجموعه چند اثر باید وجود داشته باشند. همانطور که می‌دانید خریداران معمولا برای خریدِ یک یا دو مورد، از مجموعه بازدید نمی‌کنند. آن‌ها به دنبال مجموعه‌ای از آثار هنری هستند و تعداد بسیار کمی تنها با خرید یک یا دو اثر راضی می‌شوند. افراد گروه دوم به طور کلی خریداران منفردی هستند که یک اثر را فقط برای اضافه کردن به باقی طرح‌های تزئینی خود خریداری می‌کنند. اما همین افراد در صورت داشتن بودجه مناسب و جذابیت اثر، مایل به خرید بیشتر هستند.

برخی افراد برای استفاده شخصی آثار شما را خریداری می‌کنند و در حالی‌که برخی دیگر استفاده تجاری دارند. در اکثرا مواقع هنرمندان نمی‌دانند که هدف مشتریان از خرید یک اثر هنری چیست. پس در دسته بندی آثار هنری باید گزینه‌های مختلفی را در مجموعه‌تان قرار دهید تا خریداران راحت‌تر اثر مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند.

به طور کلی خریداران با اهداف تجاری، ترجیح می‌دهند آثار بیشتری را از یک هنرمند و در یک سبک مشابه خریداری کنند. آن‌ها می‌خواهند از طریق کنار هم قرار دادن سبک‌های هم شکل، لذت بصری ایجاد کنند. گفته می‌شود در ساخت مجموعه آثار هنری، حداقل ۸ تا ۱۰ قطعه با کیفیت قرار دهید. البته این حداقل تعداد است و شما باید تعداد بیشتری از آن‌ها را داشته باشید. طبق بررسی‌ها اگر تعداد بیشتری اثر در مجموعه باشد، شانس فروش بیشتری خواهید داشت.

  1. خودتان را جای مشتری بگذارید

ابتدا ذهنیت خود را از یک هنرمند به یک خریدار تغییر دهید. خودتان را جای مشتری بگذارید و سپس از خود بپرسید که هنگام بازدید از مجموعه‌های دیگر هنرمندان، نظرتان درباره آن‌ها چیست؟ آیا کارهای خلاقانه‌ی آن‌ها را دوست دارید؟ اگر آن‌ها را دوست ندارید، پس فکر می‌کنید چه خلا و شکافی در این مجموعه وجود دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که  فقط از مجموعه برخی از هنرمندان خرید کنید؟

شما باید چنین سوالاتی را از خودتان بپرسید تا بفهمید در ذهن یک خریدار آثار هنری چه می‌گذرد. حتی می‌توانید با دوستانتان که آثار هنری می‌خرند صحبت کنید و نظراتشان را بشنوید. در نهایت دسته بندی آثار هنری به شکلی برنامه‌ریزی شده، می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان را به طور منظم حفظ کنید و حتی آن‌ها را به خریداران دائمی‌تان تبدیل کنید.

  1. مطابق با روندها و جریانات موجود فکر کنید

هنرمندان افرادی خلاق هستند که بسیاری از آن‌ها برای رضایت خود دست به خلق اثر می‌زنند. اما باید در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از ساخت مجموعه آثار هنری درآمد کسب کنید، جریانات حال حاضر را نیز در نظر بگیرید. بیشتر خریداران به طور کلی بر اساس روند موجود تصمیم می‌گیرند. یعنی آن‌ها به دنبال رنگ‌ها، سبک‌ها و چیزهایی هستند که بیشترین صحبت و نمایش در مورد آن‌ها است و به اصلاح مد هستند. در این صورت می‌توانید با توجه به سبک و ترند جدید هنر به جلو بروید و در کنار آن تعدادی از آثار مورد علاقه خود را در مجموعه قرار دهید.

اما شاید بپرسید چطور می‌توان از روندها و جریانات موجود باخبر شد؟ یکی از بهترین راه‌ها برای آگاهی از روندهای رایج، بازدید از مجموعه‌های دیگر است. در این بازدیدها ببینید کدام دسته بندی آثار هنری مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر درباره آن‌ها صحبت می‌شود. همچنین می‌توانید به نظرسنجی‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید تا ببنید کدام سبک از مجموعه آثار هنری فروش بهتری داشته‌اند.

ساخت مجموعه اثر هنری

  1. آثار را با یک موضوع مشترک دسته بندی کنید

خریداران معمولا آثار هنری را بر اساس تِم یا موضوعی که در ذهن دارند جستجو می‌کنند. آن‌ها با استفاده از کلمات کلیدی در گوگل، تم مورد نظرشان را سرچ می‌کنند و گوگل نیز همان آثار را به آن‌ها نشان می‌دهد. اکثرا مردم دوست دارند بسیاری از قطعات هنری با مضمون مشترک را خریداری کنند تا آن‌ها را در کنار هم (مثلا روی یک دیوار یا میز) قرار دهند. به طور کلی موضوعِ مشابه، کار را برای خریداران آسان‌تر می‌کند و آن‌ها دچار سردرگمی نمی‌شوند.

بنابراین، در حالی که به ساخت مجموعه اثر هنری فکر می‌کنید، آثاری که از یک موضوع یا یک سبک مشابه پیروی می‌کنند را با هم در یک مجموعه قرار دهید. حتی گفته می‌شود موقع انتشار عکس، یا تمامی عکس‌های مجموعه را به صورت افقی منتشر کنید یا همگی عمودی باشند. چون در این صورت جهت همه کارها یکسان است و معمولا خریداران ترجیح می‌دهند آثار هم موضوع را با یک شکل و جهت خریداری کنند.

  1. سایر مجموعه را ارزیابی کنید

حتی هنرمندان معروف‌تر هم وقتی مجموعه‌های خود را برای فروش می‌گذارند، همیشه رقبای زیادی دارند. خریداران به راحتی به بسیاری از آثار هنرمندان دیگر دسترسی دارند. چنانچه مجموعه شما جالب نباشد، آن‌ها همیشه می‌توانند از مجموعه دیگران خرید کنند. پس برای اینکه خوب رقابت کنید، باید بدانید که سایر هنرمندان چه چیزی خلق می‌کنند و مشتری‌ها چه چیزی را می‌خرند.

باید متوجه شوید که کدام مجموعه‌ها پرفروش هستند و کدام یک از هنرمندان به دلیل تصاویر یا طراحی‌هایشان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این نکات را در نظر داشته باشید و هنگام دسته بندی آثار هنری آن‌ها را در فرآیند کارتان قرار دهید. البته این موضوع به این معنا نیست که شما دقیقا آثار هنری دیگران را کپی برداری کنید. بلکه باید با بینشی متفاوت و سبک خاص خود، این قضیه را در نظر داشته باشید و نتایج ارزیابی‌هایتان را با سبک منحصر به فردتان، در ساخت مجموعه آثار هنری خود اعمال کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و در ساخت مجموعه آثار به شما کمک کند. اگر به مطالب هنری علاقه‌مندید، در خبرنامه پروانه عضو شوید و به روزترین مطالب هنری دنیا را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.