قیمت گذاری آثار هنری در فضای آنلاین 

یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین مراحل فروش آثار هنری هنرمندان، قیمت گذاری آنلاین آثار هنری است. این کار برای افراد تازه کار پیچیده‌تر می‌شود، زیرا تجربه کاری کمتری نسبت به دیگر هنرمندان دارند. این افراد برای خلق اثر هنری خود زحمت کشیدند و دوست دارند که مزد بیشتری هم دریافت کنند. اما این نکته را باید در نظر بگیریم که فروش آنلاین آثار هنری هم مشتریان خودش را دارد و مبلغ پیشنهادی باید طوری محاسبه شود که هنردوستان توانایی پرداخت آن را داشته باشند.

از این رو اگر شما هم هنرمند هستید و قصد دارید با قیمت گذاری آنلاین آثار هنری بیشتر آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله از وبلاگ پروانه نکاتی را جهت قیمت گذاری آنلاین آثار هنری، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا ارزش مادی کار شما نیز حفظ شود و فروش رضایت بخشی داشته باشید.

نکاتی از قیمت گذاری فروش آنلاین آثار هنری 

  1. مشخص کردن نوع اثر و سبک کار

در گام اول شما باید مشخص کنید که چه نوع اثر هنری خلق کرده‌اید و با آثار هنرمندان دیگر چه تفاوتی دارد. یعنی شما برای فروش و قیمت گذاری آنلاین آثار هنری، حتما خود را در موقعیت مقایسه قرار می‌دهید. چرا که مشتریان شما را با هنرمندان دیگر مقایسه می‌کنند. پس باید نوع هنر شما برای خودتان و بقیه مشخص شود تا بتوانید بر اساس این ویژگی‌ها قیمتی مناسب ارائه دهید. مثلا در برخی از سبک‌ها مانند کلاسیک، شاید هنرمندان کمتر باشند و اثر شما ارزش مادی بیشتری پیدا می‎کند.

  1. جدید و خاص بودن اثر

بررسی کنید که آیا تابلوی شما با موضوعی جدید و طرحی خاص کشیده شده است یا قبلا نمونه‌های مشابه آن خلق شده و به فروش رسیده‌اند؟ به طبع اگر طرح شما خاص و اولین باشد، می‌توانید در فروش اینترنتی آثار هنری، مبلغ بالاتری را پیشنهاد دهید.

  1. بررسی مواد و زمان صرف شده

در گام بعدیحتما مقدار مواد مصرف شده را ریز و با جزئیات محاسبه کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود قیمت گذاری آنلاین آثار هنری راحت‌تر گردد، بلکه همیشه یک پیش زمینه ذهنی از قیمت اولیه اثر خودتان دارید. در این‌جا باید هزینه رنگ، بوم، قلم و هر هزینه جانبی که پرداخت شده را محاسبه کنید.
از طرفی تمام هزینه‌ها بابت مواد اولیه پرداخت نمی‌شوند. اجرت کار و انرژی که صرف خلق یک اثر هنری شده نیز بسیار اهمیت دارد. پس با توجه به تعداد روزها و زمان گذاشته شده، دستمزد ساعتی یا روزانه خود را حساب کنید.

  1. مشخص کردن بازار هدف

در واقع بازاریابی در تمامی مراحل به شما کمک می‌کند، هم در پیدا کردن بهترین بازار و هم در قیمت گذاری آنلاین آثار هنری. شما باید بدانید این اثری که خلق می‌کنید در کدام نقطه از شهر، کشور و حتی خارج از کشور قرار است به فروش برسد. این را بررسی کنید که در این مکان مشتریان شما از چه قشری هستند و چه مقدار به نوع هنر شما علاقه دارند.

قیمت گذاری آنلاین آثار هنری

  1. بررسی شهرت و سابقه کاری خود

کاملا طبیعی است که فردی با تجربه کاری و شهرت بیشتر، قیمت بالاتری را در قیمت گذاری آنلاین اثر هنری ارائه دهد. بسیار دیده شده که یک هنرمند با ارائه اثری خاص، خیلی سریع در دنیای هنر مطرح شود. بعد از آن حتی آثار متوسطِ وی باز هم با قیمتی بالا به فروش رسیده‌اند.
پس فراموش نکنید که خلق آثار خاص و ایجاد رزومه‌ی قوی، حتما در قیمت گذاری بیشتر اثرتان موثر خواهد بود. به علاوه از طرفی اگر تازه کار هستید، این مورد را در نظر بگیرید و اوایل کار قیمت خیلی زیادی را پیشنهاد ندهید که در واقع به ضرر شماست. چرا که فروش با قیمت پایین‌تر و منصفانه‌تر، خیلی بهتر از عدم فروش به خاطر قیمت بالا است.

  1. اطلاع از قیمت تابلوهای مشابه

برای این مرحله شما باید کاملا به روز باشید یعنی هنرمندان دیگر را بشناسید. از آتلیه‌ها، گالری‌ها و افتتاحیه‌ها با خبر باشید. به آنجا بروید و قیمت تابلو‌های مشابه را بررسی کنید. اما در این‌جا باید چند نکته را در نظر بگیرید.
اگر به دنبال قیمت گذاری و فروش آنلاین آثار هنری هستید پس باید گالری‌های فیزیکی را جستجو کنید و همچنین گالری‌های اینترنتی، صفحه‌های اجتماعی و… را فراموش نکنید. زیرا باید مقدار تفاوت قیمت فروش در گالری فیزیکی و فروشگاه آنلاین آثار هنری را به دست بیاورید.

نکته دیگر این‌که حتما خود را با هنرمندانی مقایسه کنید که هم سبک و مشابه شما هستند. اگر حس می‌کنید اثری شبیه به تابلوی شماست، باید از متریال به کار رفته و زمان صرف شده آن اطلاع پیدا کنید. به تناسب اندازه با قیمت هم دقت نمایید، به طور کلی آثار بزرگ‌تر نسبت به آثار کوچک‌تر، قیمت بیشتری دارند.

در ضمن همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم رزومه کاری و شهرت نیز در فروش اینترنتی آثار هنری تاثیر دارند. پس روزمه هنرمند مورد نظرتان را بررسی کنید تا با در کنار هم گذاشتن تمامی عوامل، قیمت هوشمندانه‌تر و مناسب‌تری را برای اثرتان قرار دهید. این رزومه شامل سنِ فعالیت هنری، تعداد نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی، شرکت در گالری‌های خارجی و … می‌شود.

  1. قیمت گذاری نهایی برای فروش آنلاین آثار هنری

کانال‌های قیمت گذاری فروش آنلاین آثار هنری زیادی وجود دارند که هنرمندان می‌توانند در آنجا آثار خود را به نمایش بگذارند. چرا که امروزه فروش آنلاین آثار هنری نیز بسیار مطرح است. پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب سایت مناسب و پر بازدید دقت نمایید، یعنی اگر شما خودتان سایت ندارید باید به دنبال فروشگاه آنلاین آثار هنری باشید. سایتی که بازدید بیشتر، طراحی جذاب‌تر، دسترسی آسان‌تری دارد، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود. بر اساس این گزینه‌ها، تعرفه و قیمت هر سایت را ارزیابی کنید.

جهت فروش آنلاین آثار هنری در شبکه‌های اجتماعی، باز هم دقت کنید که مثلا این صفحه یا کانال در نظر مردم چه قدر معتبر و محبوب است. در نهایت نوبت به اضافه کردنِ هزینه بسته بندی و هزینه ارسال می‌رسد. معمولا آثار هنری بسیار ظریف هستند و باید در بسته بندی محکم قرار بگیرند. حتی گاهی جعبه‌های چوبی بزرگ نیاز هستند و همین امر باعث افزایش قیمت نهایی می‌شود. هزینه ارسال پست نیز بسته به اندازه اثر و مکان مورد نظر، متغیر است و باید حتما لحاظ شود.

قیمت گذاری آنلاین آثار هنری

ما در این مطلب قیمت گذاری آنلاین آثار هنری را به صورت کلی بررسی کردیم و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. خبر خوش این‌که با وجود سایت و اپلیکیشن پروانه، تمامی هنردوستان و هنرمندان به راحتی از گالری‌ها، کارگاه‌ها و.. با خبر می‌شوند. همچنین می‌توانید از فروشگاه اینترنتی آثار هنری ما دیدن کنید. اگر هنرمند هستید ما به شما کمک می‌کنیم اثر خلق شده خود را، راحت‌تر در بازدید مشتریان قرار دهید و به فروش برسانید. کافیست از طریق سایت و اپلیکیشن یا شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۷۰۴۱۱ با پروانه به گفتگو بنشینید.

۲ نظر

  • منوچهر اسماعیلی تقوی گفت:

    شما راجع به مجسمه و آثار آن صحبتی نکردید. ظاهرا این فقط مربوط به نقاشان است.

    • تیم تحریریه گفت:

      ممنون از توجه شما دوست عزیز. این مقاله بیشتر به جنبه عمومی قیمت گذاری آثار هنری به صورت آنلاین پرداخته و مجسمه سازی هم به مانند نقاشی در زمینه هنرهای تجسمی میتونه فروش آنلاین و قیمت گذای آنلاین هم داشته باشه. در مقالات قبلی وبلاگ به موضوع مجسمه سازی هم پرداخته شده که می تونید در وبلاگمون این مقالات رو دنبال کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.