خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی چگونه صورت می گیرد؟

روش‌های زیادی برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی وجود دارد، اما اینکه چگونه هنرمندان این مخاطبان را برای همیشه نگه دارند، نیاز به ترفندهایی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و راه های خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی برای هنرمندان را به شما خواهیم گفت.

استفاده از شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات خوب به مشتری

همیشه اولین تجربه خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی برای مخاطب مهم و ارزشمند است. اینکه اثر شما چگونه به دست او برسد. وقت گذاشتن برای یک بسته‌بندی زیبا و منحصر به فرد باعث می‌شود تا مخاطب احساس ارزش بیشتری داشته باشد. حتی در مواردی برای بعضی از آثار مثل مجسمه یا عکس، بسته‌بندی‌های خاص، راهنمایی که به آن آویزان شده، دستورالعمل‌های مراقبت از آن و حتی کارت پستال‌های زیبا و برچسب‌هایی با امضای خودتان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

می‌توانید از مشتریان خود بخواهید تا از بسته دریافتی خود عکس بگیرند و برای شما بفرستند و یا عکسی از بسته خود را به اشتراک بگذارند و شما آن را دوباره به اشتراک بگذارید.

از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی برای هنرمندان استفاده کنید تا برند خود را به اشتراک بگذارید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. زمانی که افراد اظهار نظر می‌کنند و یا سوال می‌پرسند، پاسخ‌های درست و سریع به آنها بدهید و از مشتریانی که در شبکه‌های اجتماعی از کار شما حمایت می‌کنند، قدردانی کنید و حتی تخفیف‌های کوچکی مانند حمل و نقل رایگان به کسانی ارائه دهید که شما را دنبال می‌کنند تا آنها را برای خرید بیشتر ترغیب کرده باشید. ایجاد رابطه با مشتریان بازار هدف می‌تواند منجر به تکرار خریدها شود و از این نظر شبکه‌های اجتماعی راه بسیار خوبی برای ایجاد این ارتباط است.

خدمات عالی به مشتری بسیار مهم است. بیشتر مشتریانی که به یک رابطه تجاری پایان داده‌اند، به دلیل خدمت‌رسانی ضعیف این کار را کرده‌اند. بنابراین بهتر است که در دسترس باشید و به سؤالات یا نگرانی‌های مشتریان پاسخ دهید تا از این طریق موجب تقویت روابط مثبت‌ با مشتری شوید. هرچه اعتماد به نفس شما بیشتر باشد، مشتریان احتمالا قصد خرید دوباره از شما را خواهند داشت.

فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعینقش ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) در فروش آثار هنری هنرمندان

اگر به خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی علاقه‌مند هستید و یا دوست دارید آثار خود را در این فضا به نمایش بگذارید به طور منظم با ایمیل مارکتینگ های دوستانه و آموزنده با مخاطبان حداقل ماهی یک بار در تماس باشید. با پیشنهادات ویژه‌ای مانند حمل و نقل رایگان یا کارت های تخفیف برای مشتریان و دوستانشان برای آنها هیجان به ارمغان آورید.

مردم عاشق دریافت هدایا از طریق ایمیل هستند. بنابراین، با کارهای غافلگیرانه مثل کارت تخفیف یا اخباری در مورد کارهای جدیدتان حس خوبی به مخاطب می‌دهید. هر راهی که باعث شود مشتریان شما احساس قدردانی کنند، ارتباط شما را تقویت می‌کند. مشتریان خوشحال تمایل به خرید بیشتری از شما دارند.

این روزها شبکه‌های اجتماعی، راه‌ جدیدی برای بازاریابی برند و محصولات به صورت آنلاین است و از این رو بسیاری از کسب و کارها قدرت ایمیل را به عنوان یک کانال بازاریابی فراموش کردند. فرستادن یک خبرنامه (newsletter) به طور منظم، راه بسیار خوبی برای در ارتباط ماندن با افرادی است که هنر شما را دوست دارند و علاقه‌مند به شنیدن مطالب بیشتر از شما هستند. زمانی که مخاطبان به وبسایت شما مراجعه می‌کنند، این گزینه را برای اشتراک گذاشتن یک خبرنامه به آن‌ها بدهید و بهتر است که فقط نام و آدرس ایمیل آن‌ها را بپرسید و اطلاعات خیلی زیادی از آنها نخواهید.

ارتباط درست با خریداران آثار هنری در شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاشتن تصاویر آثار شما در خانه‌های خریداران در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به فروش بیشتر شما کمک کند، چون افراد می‌‎توانند کارهای شما را ببینند و در فضای خودشان تجسم کنند. همچنین یک روش عالی برای آشنایی مشتریان با برند شماست. 

با مجموعه‌داران هنری که با آنها در ارتباط هستید، خوب باشید. مشتریان برتر معمولا مقدار زیادی از درآمد شما را تشکیل می‌دهند. پس بعد از هر خرید، قدردانی خود را با دادن یک اثر رایگان یا کاری کوچک به آنها نشان دهید، چون احتمالش زیاد است که آنها شما را به دوستانشان هم معرفی کنند و این خود یک بازاریابی رایگان است! پلتفرم های خرید و فروش مطمئنی در ایران برای خرید و فروش آثار هنری وجود دارد که اپلیکیشن پروانه یکی از آنهاست.

برای شروع کسب و کار هنری به ویژه خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی و یا در دنیای دیجیتال داشتن وبسایت یک نیاز است. درست است که بسیاری از هنرمندان آثار خود را به طور مستقیم از اینستاگرام به فروش می‌رسانند، اما داشتن یک وبسایت حرفه‌ای برای تصمیم‌گیری خریداران هنر مهم است. این چیزی است که به شما و هنر شما ارزش بیشتری می‌دهد. برای شناخت بیشتر شما توسط مخاطبان خوب است که حتما داستانتان را به عنوان یک هنرمند در وب سایت خود قرار دهید.

فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی

فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی با انتخاب مشتری هدف 

فروش آنلاین آثار هنری به شما این شانس را می‌دهد که در هر زمان در هر نقطه‌ای از دنیا به طرفداران خود دسترسی داشته باشید. اما همانند بسیاری از هنرمندان، اشتباهات رایجی هم وجود دارد که می‌تواند به شما ضرر برساند. از این رو برای افزایش خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی به صورت آنلاین باید تصاویرتان منسجم باشد و سبک و استایل به‌خصوص خودتان را داشته باشید. سعی کنید کارهای خود را مانند یک فروشگاه آنلاین ببینید و همه چیز به صورت مرتب و دسته‌بندی شده باشد، طوری که خریداران شما را به عنوان یک هنرمند بهتر درک کنند و تجربه خرید لذت بخش‌تر شود.

شما باید شناسایی کنید که چه کسی مشتری هدف (target customer) شماست، می‌توانید با پاسخ دادن به این سوالات شروع کنید:

کدام گروه سنی و با کدام سطح درآمد می‌تواند مشتری شما باشد؟

اهداف مشتری هدف شما چیست و هنر را از کجا خریداری می‌کند؟

این خریداران کجا زندگی می‌کنند و سرگرمی‌ها و نگرش و سبکشان چیست؟

چه نوع خریدارانی کار شما را درک می‌کنند؟

چرا مشتری‌های شما اثر هنری می‌خرند؟

چه ارتباطی می‌توانید بین خودتان، هنرتان و خریدارانتان پیدا کنید؟

چه نوع بازاریابی برای شما بهترین است؟(word of mouth, email, social media,…) 

با استفاده از این پاسخ‌ها می‌توانید به یک استراتژی بازاریابی درست برسید و برنامه‌ای حساب شده تنظیم کنید و طبق آن پیش بروید و روابط درستی با آنها برقرار کنید و دقیقا بدانید که چگونه با اطمینان با آنها در مورد کارتان صحبت می‌کنید.

در کنار پیدا کردن مشتری هدف خود، به دنبال رقیبان خود در حوزه هنر هم باشید. برای تحقیق در مورد هنرمندان دیگر که شبیه شما هستند هم وقت بگذارید و ببینید که آیا آنها ارتباطات خوبی در دنیای هنر دارند؟ آیا آنها به عکس‌های بهتری از آثار هنری خود نیاز دارند؟ قیمت‌های آنها چگونه است؟ فهمیدن نقاط قوت و ضعف آنها می‌تواند در ایجاد برنامه‌ای برای تجارت هنری به شما کمک کند.

شما هم باید مثل هر کسب و کار دیگر از قبل هزینه‌هایتان را بررسی کرده و برنامه‌ای را تنظیم کنید که در ابتدای کار هنریتان به چه قدر سرمایه نیاز دارید، پس‌انداز دارید، برای تولید هر اثر هنری چه قدر باید هزینه کنید و در نهایت این هزینه‌ها چند برابر برایتان برگشت دارد.

تمام این راه‌حل‌ها، رو‌ش‌ها و پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا در روند کاریتان موفق‌تر عمل کنید و فروش بهتری داشته باشید.

یکی از اهداف ما در پروانه تسریع بخشیدن به روند خرید و فروش آثار هنری در شبکه های اجتماعی به ویژه فروشگاه پروانه است. ما در پروانه حامی و تسهیلگر فروش آثار هنری هنرمندان نوظهور و کمتر شناخته شده با ایده‌های خلاقانه هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از روند همکاری با پروانه می‌توانید به قسمت راهنمای سایت و یا سوالات متداول مراجعه کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.