اگر هنوز چیزی درباره NFT نشنیده اید ، پیشنهاد می کنیم نگاهی گذرا به مقالات مختلف موجود در اینترنت بیندازید. در چند ماه گذشته ، بحث NFT به معنای واقعی کلمه اینترنت را به تسخیر خود در آورده است. از پلتفرم هایی مانند TikTok و Twitter تا اخبار CNN، همه و همه در مورد اینکه NFT چیست و چگونه میتواند مورد استفاده قرار گیرد صحبت می کنند. NFT حالا تبدیل به موضوع مورد علاقه میلیون ها نفر در سراسر جهان شده است.

افزایش محبوبیت اخیر آن نویدبخش انقلابی در صنعت خلاقیت بوده است. به عنوان یک طراح گرافیک و هنرمند ، اینجاییم تا به این سوال پاسخ دهیم که: “چه فایده ای برای من دارد؟”. بیایید با یک تعریف شروع کنیم.

NFT چیست؟

جزئیاتی از اثر NFT- Beeples - Everydays-The First 5000 Days

جزئیاتی از اثر NFT- Beeples – Everydays-The First 5000 Days

NFT یک دارایی دیجیتالی است که ماهیتی کاملاً دیجیتال در جهان دیجیتال دارد – یعنی شما نمی توانید آن را لمس کنید ، اما می توانید صاحب آن شوید. NFT می تواند هر نوع فایل دیجیتالی باشد: یک اثر هنری ، یک مقاله ، یک قطعه ی موسیقی یا حتی یک الگوی رفتاری مانند “دختر فاجعه (Disaster Girl) ” که تصویر اصلی آن در اوایل امسال ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد.

NFT مخفف عبارت Non Fungible Token است ، اما این به چه معناست؟ خب ، ابتدا به درک این که “Fungible Token” چیست ، می پردازیم. اگر با یک مثال ساده بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم: یک اسکناس ۱۰۰ دلاری را می توان با پنج اسکناس ۲۰ دلاری عوض کرد و هنوز هم همان ارزش را داشت ، این بدان معناست که یک اسکناس ۱۰۰ دلاری یک رمز قابل جابجایی است.

اگر این اسکناس ۱۰۰ دلاری توسط بنکسی امضا شود ، به یک محصول کاملاً منحصر به فرد تبدیل می شود. تعیین ارزش آن بسیار سخت تر می شود، زیرا دیگر ارزش این اسکناس ها به سادگی پنج اسکناس ۲۰ دلاری نیست. این بدان معناست که یک توکن با هیچ مقدار معادل قابل تعویض نیست. همچنین به این معنی است که مانند هر سرمایه گذاری ، ارزش آن بسته به شرایط می تواند در آینده افزایش یا کاهش یابد.

آنچه ما به آن علاقه خاصی داریم این است: این ابزار دیجیتالی فروش هنر چگونه بر خالقان و صنعت خلاق تأثیر می گذارد؟

NFT برای خالقان آثار هنری به چه معناست؟

۱. مالکیت هنرهای دیجیتال

قبل از به وجود آمدن رمز ارزها ، ما هرگز مالک چیزی نبودیم که کاملاً دیجیتالی باشد. ما در دنیای ویدیوها و موشن گرافیک ها می گشتیم ، آنها را به اشتراک میگذاشتیم یا ذخیره می کردیم، اما فرصت فعلی مالکیت خودکار و مشخص برای یک فایل دیجیتالی یا اثر هنری قابل تصور نبود. ظهور NFT این امر را تغییر می دهد و به سازندگان آثار اجازه می دهد آثار هنری دیجیتالی را اجاره دهند ، آنها را بفروشند یا هرطور که می خواهند نمایش دهند.

به منظور فروش آنها ، طراحان باید نوعی “مالکیت قانونی” کار خود را بدست آورند. بنابراین ، پس از ایجاد اثر هنری NFT ، این اثر در سرویس رمزنگاری Blockchain ، به شکل یک توکن (Token) ایجاد می شد. Blockchain یک سیستم تراکنش دیجیتالی است که اطلاعات را به گونه ای ثبت می کند که هک یا کلاهبرداری را بسیار دشوار می کند ، به این معنی که برای ردیابی مالکیت حق چاپ و حفظ سوابق ایجاد هر نوع دارایی دیجیتال بسیار مفید است.

در نهایت ، این فرایند باید به هنرمندان دیجیتالی اجازه دهد تا با عنوان اثر هنری خود به رسمیت شناخته شود ، همانطور که هنرمند نقاشی مانند گوستاو کلیمت با نقاشی بدنام خود ، بوسه ، شناخته می شود. یکی از مهمترین مسأله پیرامون این مفهوم بسیار جدید، بحث های حقوقی و پذیرش عمومی آن است. اگر چه بلاک چین قراردادهایی برای حمایت از قانونی بودن تولید و کپی رایت رمزنگاری شده دارد ، اما هیچ یک از آنها هنوز در دعاوی حقوقی و دادگاه ها مورد ارزیابی قرار نگرفته اند.

۲. یک روش جدید برای ایجاد درآمد

اثر NFT- Beeple-The First Emoji، بخشی از اثر everyday به قیمت 63 میلیون دلار

اثر NFT- Beeple-The First Emoji، بخشی از اثر everyday به قیمت ۶۳ میلیون دلار

هنر NFT روشی کاملاً جدید برای دسته بندی آثار هنری دیجیتال است که طراحان را قادر می سازد تا از آثار خود کسب درآمد کنند. این فرایند روشی سریع و در دسترس برای طراحان است تا بتوانند اثر تولید کنند و از خلاقیت خود پاداش بگیرند. هیچ یک از مراحل، پیگیری از مشتری برای پرداخت ، آماده سازی فایل ها برای چاپ و انتظار برای شنیدن بازخورد یا تغییر و ویرایش کار شما مطابق با نیاز مشتری وجود ندارد.

مزایا و امتیازها

برخی از هنرهای NFT با حق امتیاز به هنرمند تعلق می گیرد ، به این معنی که هر بار که اثر هنری فروخته می شود ، هنرمند می تواند ۸-۱۰ درصد از کل فروش های آینده را دریافت کند. این بستگی به این دارد که هنرمند از کدام پلتفرم استفاده می کند. به عنوان مثال ، زورا یک پلتفرم NFT با امکان “Creative Share” است ، به این معنی که کاربران می توانند بلافاصله آثار هنری را خریداری و معامله کنند.

NFT ها نمی توانند به تنهایی ارزشمند باشند

یکی دیگر از مواردی که با ظهور NFT ها بر صنعت طراحی تأثیر می گذارد ، موضوع ارزش دارایی است. چگونه برای یک اثر هنری فیزیکی در مقایسه با یک اثر هنری مجازی ارزش قائل هستید. همچنین ارزش NFT ها و CryptoArt فقط بر اساس ارزش Cryptocurrency است. از آنجا که NFT ها بر اساس اتریوم به فروش می رسند و این به ارزش پولی ترجمه می شود ، به عنوان مثال NFT به قیمت ۲ اتریوم به فروش می رسد که برای ما حدود ۲،۲۵۵ دلار ترجمه می شود. اما اگر ارزش اتریوم کاهش یابد ، ارزش اثر هنری نیز کاهش می یابد: ارزش آن پیوسته به رمزارزها وابسته است.

۳. دسترسی جهانی

پیش از این ، دنیای انحصاری و درخشان جمع آوری و فروش آثار هنری چیزی بود که عموماً در فضاهای فیزیکی مربوط به آثار هنری فیزیکی اتفاق می افتاد. طراحان و هنرمندان از رویدادهای IRL مانند نمایشگاه ها و بازارها درآمد کسب کردند تا اینکه رویدادهای اخیر جهانی به معنای توقف بسیاری از این راه ها بود. افزایش معاملات NFT بدین معناست که مجموعه های هنری قادر به حرکت به سمت حدمات آنلاین بوده و راه را برای بسیاری از هنرمندان در سطح جهانی باز می کند ، که ممکن است قبلاً این شانس را نداشته باشند که آثار خود را در معرض دید خریداران قرار داده و بفروشند.

به همین ترتیب ، برای بسیاری از طراحان گرافیک ، حفظ درآمد ثابت بدون انجام کارهای عجیب و غریب یا کارهای غیر مرتبط ، واقعاً دشوار است. ثبات به آرامی شکوفا می شود و می تواند در مشتریان وفادار از طریق گردش مداوم و به موقع پروژه ها یافت شود. اما اگر هنوز به خوبی شناخته نشده اید، حضور شما در این صنعت رقابتی، می تواند مشکل باشد. بنابراین، NFT می تواند به لحاظ نظری ، موجی از موج فرصت را برای تعداد زیادی از هنرمندان خلاق ، به ویژه کسانی که دارای امتیاز کمتر هستند ، باشد.

مانند رسانه های اجتماعی ، بسترهای NFT به طراحان امکان دسترسی فوری به مخاطبان جهانی را می دهد. در اغلب موارد داشتن یک سایت آنلاین به هنرمندان کمک می کند تا در بازار NFT قرار بگیرند. بخش دشوار طراحان این است که چگونه مخاطبان خود را به خریدار تبدیل کنند. مانند هر برند دیگری ، شما باید مخاطبان خود را بیابید و نحوه برقراری ارتباط احساسی با آنها را بیاموزید. این بدان معنی است که شما باید استراتژی های نام تجاری را بررسی کنید تا آنچه را که برای شما مفید است پیدا کنید. اگر قبلاً حضور آنلاین چندانی ندارید ، بازنگری دقیق تری به روش بازاریابی خود داشته باشید .

فراگیری در برابر انحصاری بودن

اثر NFT- BLACKSNEAKERS, Holding Up The Sun، فروخته شده به قیمت 7 هزار دلار

اثر NFT- BLACKSNEAKERS, Holding Up The Sun، فروخته شده به قیمت ۷ هزار دلار

بخش هنری NFTها بر این باور است که محیطی فراگیر و حفاظتی برای هنرمندان دیجیتالی ایجاد می کند تا بتوانند درآمد کسب کنند. هرکسی که به رایانه دسترسی دارد می تواند یک NFT بسازد و از پتانسیل جهش آن استفاده کنند.

با این حال ، نکته ای که باید از آن آگاه باشید این است که هزینه صرافی های NFT بسیار گران است. طراحان باید از یکدیگر پیشی بگیرند تا آثار هنری خود را در Blockchain تبدیل به توکن کنند. بسته به زمان ثبت و شبکه مورد نظر، مبالغ ثبت تغییر می کند که بازه ای بین ۸۰ تا ۱۰۰۰ دلار را در بر می گیرد. این هزینه فروش طراحان را تضمین نمی کند ، اما بدون پرداخت آن نمی توانند آثار هنری خود را در بازار NFT فهرست کنند.

۴. یک رد پای اکولوژیکی سنگین

یکی از بحث های پیرامون دنیای آثار هنری NFT ، تأثیر آن بر محیط است. هنرمند فرانسوی Joanie Lemercier اخیراً پس از فروش NFT خود در ۱۰ ثانیه، از درآمد هزاران دلاری خود خبر داد. کاملاً باورنکردنی است، اما  چیزی که او نمی تواند پیش بینی کند این است که این تراکنش  چقدر هزینه انرژی داشته و چقدر انرژی مصرف کرده است. انرژی مصرفی این تراکنش چیزی معادل میزان استفاده استودیوی او در یک دوره کامل ۲ ساله ، که ۸.۷ مگاوات ساعت انرژی است.

Lemercier بیانیه ای را منتشر کرد که نشان دهنده عدم شفافیتی بود که هنگام بررسی مصرف انرژی پلتفرم های cryptoart با آن مواجه شد. وی به دنبال فروش آنلاین آثار به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای حمل آثار بود که این نتایج شگفت زده اش کرد.

جای تعجب نیست که آثار هنری NFT در واقعیت منابع بسیار زیادی را مصرف می کنند که برای بسیاری از طراحان نگران کننده است. اما این موضوع منحصر به تجارت مبتنی بر رمز ارز نیست. این بخشی از یک مسئله بزرگتر مربوط به مکانیسم دیجیتال “اثبات کار” است. رایانه های قدرتمند برای بدست آوردن بیشترین بیت کوین رقابت می کنند و برای این کار باید منبع عظیمی از برق را به کار بگیرند.

توسعه روش های سازگار با محیط زیست همواره در حال انجام هستند، اما در حالی که بیت کوین همچنان یکه تاز بازار رمزارزهاست. این فرایند که برای محیط زیست بسیار مضر است برای طراحانی که مایل به فروش هنر خود به عنوان NFT هستند اجتناب ناپذیر است.

آیا صنعت هنر NFT عمر طولانی خواهد داشت؟

پاسخ این است که هیچکس خیلی مطمئن نیست! ماه آوریل شاهد کاهش قیمت NFT تا ۷۰ درصد بودیم ، اما با این همه پتانسیل بعید به نظر می رسد که هنر NFT به زودی به پایان برسد.

بیشتر کارهای یک طراح گرافیک عادی، برای چاپ آماده شده است ، با این حال کارهای تعدادی از هنرمندان به صورت دیجیتالی خلق شده است ، بنابراین برای ایجاد یک NFT فرصت کمتری اتلاف خواهد شد و فرصت برابری را برای همه طراحان فراهم خواهد آورد. دنیای NFT دارای پتانسیل بسیار زیادی است که به زودیها نمی توان به پایان آن فکر کرد.

نحوه ایجاد NFT

اولین کاری که طراحان برای راه اندازی NFT برای فروش باید انجام دهند ، ایجاد “کیف پول رمزارز” است. این کیف پول قرار است اتریوم را ذخیره کند ، که هزینه ضرب و ایجاد توکن را به کمک آن بپردازد. سپس باید Crypto Wallet خود را به یکی از بازارهای NFT متصل کنید.

هنرمندان دیجیتال از بازارهای NFT همانند OpenSea به عنوان فضای فروش اثر هنری استقبال کرده اند

هنرمندان دیجیتال از بازارهای NFT همانند OpenSea به عنوان فضای فروش اثر هنری استقبال کرده اند

بازارهای NFT به طراحان و هنرمندان اجازه می دهد آثار هنری دیجیتالی خود را بارگذاری کرده و برای فروش آنلاین به عنوان NFT لیست کنند. شما می توانید بازار NFT را همانند دیجی کالا، Ebay یا Etsy تصور کنید – با این تفاوت که آنها فقط برای NFT ها ساخته نشده اند! معروف ترین آنها عبارتند از: Rarible ، OpenSea ، Mintable ، KnownOrigin و SuperRare .

هنگام بارگذاری آثار هنری خود در این بازارها، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که چه تعداد از این اثر میخواهید به فروش برسد. شما می توانید اثر را به صورت تک نسخه ای ارائه کنید، به این معنی که تنها یک  عدد از این اثر هنری وجود دارد و به فروش می رسد ، یا می توانید مجموعه ای از آثار هنری را با چندین نسخه بارگذاری کنید. این مسئله تصمیم بسیار بزرگی است زیرا تعداد نسخه های اصلی و نادر بودن یک اثر مستقیماً بر ارزش آن تأثیر می گذارد.

هنر NFT: جمع بندی

فروش هنرهای رمزنگاری یا NFT با پتانسیلی که دارد، کل صنعت خلاق را متحول خواهد کرد. ظهور آن تنها آغاز چیزی است که برای نسل های آینده عادی به نظر می رسد. با این حال ، دنیای اولیه هنر NFT نمی تواند به عنوان یک محیط قابل اعتماد و فراگیر برای فروش هنرهای دیجیتال مطرح شود. چشمان ما خیره شده است تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد و بیشتر از همه امیدورایم که روند فعالیت NFT ها به نفع طراحان و هنرمندان باشد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.
مقالات هنری پروانه را از دست ندهید
پروانه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
مقالات پروانه را از دست ندهید
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها باخبر شوید.
به خبرنامه پروانه خوش آمدید
از پیوستن شما به خبرنامه پروانه بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم مقالات و نکات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم.
از پیوستن شما به خبرنامه پروانه بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم مقالات و نکات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم.
به خبرنامه پروانه خوش آمدید