تصویر سازی خط فارسی در آثار پوران جین چی 

در جدیدترین نمایشگاه گالری لیلا هلر، ۱۸ مجسمه مس برش خورده، از زنجیرهای سنجاق مانندی در امتداد یک دیوار، آویزان شده‌اند. این در حالیست که نقاشی‌های مرکب پیچیده با چیدمانی دقیق، سایر بخش‌ها را پر می‌کنند و آثاری جذاب پدید آورده‌اند. این آثار خلاقانه متعلق به پوران جین چی هستند که به عنوان یک هنرمند ایرانی در نیویورک زندگی می‌کند.

ور در نمایشی به نام “سیاه و آبی”، چندین سری از مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی را با نقوش متضادِ زیبایی و درد، گزیده‌هایی از بوف کور و نوعی رنگ آمیزی کبود، نشان می‌دهد. در ادامه همراه وبلاگ پروانه باشید و ببینید چطور آثار پوران جین چی، تصاویر انتزاعی تجسمی را از طریق خوشنویسی به تصویر می‌کشند.

همچنین شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن پروانه، با هنرمندان بیشتری آشنا شوید، در گالری‌های مجازی به گشت و گذار بپردازید و آثار مورد علاقه خود را به راحتی و به صورت آنلاین خریداری کنید.

پوران جین چی، عکس از رابین هلند

بررسی آثار پوران جین چی

جین چی، قطعاتی از خوشنویسی فارسی را از متن اصلی بیرون می‌کشد و شخصیت‌ها و لهجه‌های فردی را به شکل‌ها و الگوهای انتزاعی تبدیل می‌کند. او بارها در مصاحبه‌هایش گفته است که: “من مجذوب قدرت زبان هستم که می‌تو‌اند ارتباط را امکان‌پذیر سازد، اما در عین حال موانع فهم نیز ایجاد می‌کند. اولین برخورد من با خوشنویسی در کودکی اتفاق افتاد و علاقه زیادی به گسترش آن در ایران داشتم. چیزی در زمینه خوشنویسی بسیار ریاضی‌گونه و رسا است. ”

برخی از آثار پوران جین چی، با متنی از بوف کور صادق هدایت گره خورده‌اند. او برای اولین بار این کتاب را در نوجوانی و در ایران، خواند. در آن زمان خواندن این کتاب ممنوع شده بود، زیرا شایعاتی در بین والدین وجود داشت كه اگر فرزندان شما بوف کور را بخوانند، آنها خودكشی می‌كنند. جین چی نیز مانند بسیاری از نوجوانان دیگر، این کتاب را از روی کنجکاوی و به همراه احساس هیجان و گناه خواند.

آثار پوران جین چی

سری به دار آویخته، اثر پوران جین چی، سال ۲۰۱۵

جدیدا در کارهای پوران جین چی آثاری از خواندن این کتاب دیده می‌شود. مثلا در سری به نام “به دار آویخته” (۲۰۱۵)، نوارهای خاردار فلزی، زیر نور چراغ‌های گالری به طوری جذاب می‌درخشند، ولی سایه‌های اخروی را ایجاد می‌کنند و احساس خطر قریب الوقوع را انتقال می‌دهند. این موارد نشان داده شده در این سری، از جنبه‌های درد و خشونت کتاب بوف کور می‌گویند. جین چی در عمل به سمت کارهای تکراری و تشریفاتی گرایش پیدا کرده است. برای مثال، در سری “کبودی ها” (۲۰۱۴)، وی خط به خط متن را کپی می‌کرد و آنها را تا زمانی که کلمات نامفهوم بودند، لایه بندی می‌کرد.

او روند کارش را با حروف سفید و خط کشیده شده روی ورق‌های کاغذ کربن آبی سرد، بیان می‌کند. این حروف مورب ظریف وقتی با هم به نماشی در می‌آیند، یک موضوعی را روایت می‌کنند. پوران جین چی هنرمندانی همچون ایرما بلانک، آلیگیرو بوئتی، زرینا هاشمی و ویلیام کنتریج را تحسین می‌کند و در واقع کار او یادداشت‌هایی از الگوهای برجسته و خوشنویسی هاشمی را به یاد می‌آورند. مربع‌های در هم تنیده، قصه‌های غنایی کنتریج و فرآیند لایه بندی متن‌ها … .

پوران جین چی

Slashed، اثر پوران جین چی، سال ۲۰۱۴

یک گزیده از بوف کور در بسیاری از کارهای جین چی در این نمایش، گنجانده شده است. در این مقاله آمده است که «من فقط برای سایه‌ام که روی دیوار جلوی نور می‌افتد، می‌نویسم. من باید خودم را به آن معرفی کنم. “این گزیده یادآوری نحوه تغییر زبان در زمینه‌های جدید، به ویژه با توجه به تغییر در زمان و مکان، است. آثار جین چی، با تغییر سبکی جدید در متن، راهی زیبا را برای چنین تحولی ایجاد می‌کنند.

امیدواریم از آشنایی با این هنرمند خلاق، لذت برده باشید. چنانچه به مقالات هنری علاقه‌مندید، در خبرنامه پروانه عضو شوید و همه روزه جدیدترین مطالب دنیای هنر را در وبسایت پروانه بخوانید.

پوران جین چی

کبودی، اثر پوران جین چی، سال ۲۰۱۴

دیدگاه خود را ثبت کنید

با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.
مقالات هنری پروانه را از دست ندهید
پروانه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
مقالات پروانه را از دست ندهید
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها باخبر شوید.
به خبرنامه پروانه خوش آمدید
از پیوستن شما به خبرنامه پروانه بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم مقالات و نکات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم.
از پیوستن شما به خبرنامه پروانه بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم مقالات و نکات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم.
به خبرنامه پروانه خوش آمدید