گالری ها چقدر زیر فشار کرونا تاب می آورند؟

در پی شیوع ویروس کرونا، از اسفند ماه سال ۹۸،  تقریبا تمامی مراکز عمومی بسته شدند و گالری ها هم از این قاعده مستثنا نبودند. در واقع گالری های هنری جزو اولین مکان‌هایی بودند که تعطیل شدند. در حال حاضر که اکثر اماکن شروع به کار کردند، باز هم وضعیت گالری ها در دوران کرونا آشفته است، هر روز شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌‌شود و متاسفانه با ادامه این اوضاع خیلی از هنرمندان ممکن است کارشان را از دست بدهند.

ما در این مطلب از وبلاگ پروانه قصد داریم ابتدا کمی درباره مشکلات گالری ها در دوران کرونا صحبت کنیم و چالش‌های پیش رویشان را شرح دهیم. سپس راهکارهایی را که مسئولان و صاحبان این مکان‌ها برای بهبود وضعیت گالری ها در دوران کرونا، ارائه کرده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

حال و هوای گالری ها در دروان کرونا

بعد از بازگشایی اکثر مکان‌ها در سال ۹۹، بیشتر گالری ها اگر فرصتش را هم داشتند اقدام به بازگشایی نکردند. چرا که حتی اگر گالری ها مشغول به فعالیت هم باشند، با توجه به خطر شیوع این بیماری مردم از آن‌جا بازدید نخواهند کرد. در حال حاضر وضعیت گالری ها در دوران کرونا طوری است که نمی‌توانند مجوز برگزاری افتتاحیه بگیرند. زیرا فضای بسته‌ای دارند و با توجه به اقتضای شرایط بهتر است در فضای بسته مراسمی صورت نگیرد.

از طرفی حتی اگر نمایشگاه و افتتاحیه‌ها هم برگزار شوند باز هم مشتریان و هنردوستان زیادی استقبال نمی‌کنند. در این صورت نه تنها خریدی صورت نمی‌گیرد بلکه گالری و هنرمندان ضرر می‌کنند. همه این‌ها در حالی است که برخی از هنرمندان حتی از دو یا سه سال پیش برای برگزاری نمایشگاه وقت گرفته‌اند و در حال حاضر بسیار سرخورده شده‌اند. در حقیقت سود مالی گالری ها از برپایی نمایشگاه‌ها حاصل می‌شود. چرا که در نمایشگاه‌ها خریداران حضور پیدا می‌کنند و آثار به فروش می‌رسند.

همچنین موضوعی که در وضعیت گالری ها در دوران کرونا باید در نظر گرفته شود، بحث پرداخت اجاره است. در واقع گردش مالی گالری ها مختل شده و فروش آثار هنری کم یا به طور کل مختل شده است. در این اوضاع آشفته باید حقوق کارمندانشان را پرداخت کنند و به علاوه اکثر این گالری ها چندین هنرمند را تحت حمایت خود قرار داده‌اند. اگر شرایط به همین منوال پیش برود و فروشی صورت نگیرد، این افراد عملا بیکار می‌شوند.

یکی دیگر از مشکلات گالری ها در دوران کرونا، بحث بسته بندی و ارسال آثار است. یعنی حتی اگر فروش اتفاق بیفتد آن‌ها مجبورند آثار را با سرعت کم‌تری جابه‌جا کنند. زیرا پس از بسته بندی بسته یا دریافت اثر از هنرمندان، باید چند روزی را صبر کنند تا ویروس احتمالی از بین برود و در مسیر ارسال منتقل نشود.

وضعیت گالری ها در دوران کرونا

راهکارهای پیشنهادی به گالری ها در دوران کرونا

بیشتر گالری ها زیر ساخت‌های لازم برای حضور در فضای آنلاین را ندارند و کارشان در فضای سنتی شکل می‌گیرد. ولی همانطور که مشخص است مشکلات گالری ها در دوران کرونا، بیشتر از آن چیزیست که تصور می‌شود. در این شرایط برگزاری نمایشگاه آنلاین آثار هنری بهترین گزینه است. بیشتر گالری دارهای قدیمی‌تر با خرید و فروش کارهایشان تا الان دوام آورده‌اند. اما برخی از گالری های تازه کار حتی تعطیل کرده‌اند. هر چند که برای نمایش آثار هنری هیچ چیز جای حضور فیزیکی را نمی‌گیرد، ولی شرایط گالری ها در دوران کرونا  بیشتر افراد را مجبور کرده تا در فضای آنلاین حضور پیدا کنند.

از همین رو پس از چند ماه بسیاری از گالری ها از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی (مخصوصا اینستاگرام)، برای برگزاری نمایشگاه آثار هنری استفاده کردند. فضای مجازی هم تا حدودی به هنرمندان کمک کرده و برخی آثار خود را با همان قیمت یا کمی پایین‌تر، به فروش رساندند. البته پیش از این مشتریان زیادی از سراتاسر جهان یا شهرهای با فاصله از یکدیگر، از روی عکس و به صورت اینترنتی آثار را خریداری می‌کردند.

مورد بعدی که به شرایط گالری ها در دوران کرونا کمک می‌کند، عدم برگزاری افتتاحیه است. بیشتر هنرمندان زمان زیادی را برای کارشان صرف کرده‌اند و دوست دارند نمایشگاهشان با افتتاحیه آغاز شود. ولی با رضایت صاحبان اثر و حذف افتتاحیه، شاید بتوان نمایشگاه را با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و با تعداد محدودتر برپا کرد. همچنین اگر خریداران درخواست خرید اثر هنری را داشته و تعداشان کم باشد، در این صورت می‌توان افتتاحیه خصوصی را جایگزین افتتاحیه‌های عمومی کرد.

از طرفی این عدم فروش نه تنها مشکلات اقتصادی به وجود آورده، بلکه از لحاظ فرنگی و معنوی هم به هنر آسیب زیادی رسانده است. یعنی یکی دیگر از مشکلات گالری ها در دوران کرونا این است که هنرمندان با هم رفت و آمد و معاشرت ندارند. بهتر است در این اوضاع گالری های مجازی با هم همکاری کنند و هنرمندان به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند تا از این شرایط عبور کنیم.

حراج آنلاین آثار هنری هم راه حل دیگری است که هم به فروش آثار کمک می‌کند، هم باعث می‌شود مردم تا حدودی با هنرمندان تازه کارتر آشنا شوند. زیرا مشتریانِ هنرمندان پیشکسوت مشخص هستند و مردم این افراد را می‌شناسند. ولی افراد جوان و تازه کار نیاز به معرفی دارند که در فضای آنلاین کمی سخت به نظر می‌رسد. برای این امر هم در پلتفرم پروانه بستری برای فروش آثار هنری هرمندان در فضای آنلاین در نظر گرفته شده که هنرمند با نصب اپلیکیشن پروانه به راحتی فروشگاه خود را ایجاد کرده و آثار خود را برای نمایش عموم  در آنجا عرضه می‌کند

 

وضعیت گالری ها در دوران کرونادر این مطلب سعی کردیم به طور کلی مشکلات گالری ها در دوران کرونا را شرح دهیم و راهکارهای پیشنهادی را به اشتراک بگذاریم. امیدواریم هرچه سریع‌تر شرایط بهبود یابد و هنرمندان عزیز دوباره مشغول به کار شوند. اگر به مطالب هنری علاقه‌مندید می‌توانید با عضویت در خبرنامه پروانه از به روزترین اخبار و مقالات هنری دنیا با خبر شوید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات جدید پروانه را از دست ندهید!
با ثبت ایمیل خود، از آخرین مقالات و نوشتارهای هنری پروانه در رشته های مختلف، اطلاع رسانی کارگاه ها و فراخوانها به صورت هفتگی باخبر شوید.